Gå till innehåll

Hur tidsstyr man en ca reaktor?


pimo

Rekommenderade inlägg

Ska snart köra igång mitt nya kar och därmed min ca reaktor.

setupen består av

co2 flaska med manometrar och regleringsventil

magnetventil

grotech reaktor

grotech co2 reduktor

aquacare slangpump

iks ph styrning ( ej inköpt ännu )

Det jag undrar är vart jag ska sätta timern?

På magnetventilen?, så att slangpumpen går 24/7?

På slangpumpen?, så att co2 står på hela tiden?

på både slangpumpen och reaktorn?

Ska jag köra timer på pumpen för intern cirkulation i reaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ph-styrning så borde du ju ställa den så den håller en precis ph-nivå i reaktorn osså tidsstyr du bara slangpumpen.

Andra kanske styr magnetventilen istället?

Att sätta timer på den interna pumpen i reaktorn är jättedumt - stillastående vatten är aldrig bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag hadde satt den på magnetventilen för Co2 tillförseln har du en Ph styrning så kan man även sätta in det där att tex mellan 11.00-19.00 så är det okey att tillföra co2 men Ph proben styr tillförseln av co2 då det behövs

Är det en sådan här du köpt?

tmb_HCR-110.jpg

Jag hadde även kört slangpumpen och interna pumpen hela tiden.

Tillför man ej nått nytt vatten så blir den interna vattnet så varm och eheim pumpen går sönder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pimo kör nästan samma setup som dig fast utan ph styrning och reaktor modell större.

Kör slang pumpen och reaktorns pump hela tiden.. Sen har jag kopplat magnetventilen till timer. Om man ska köra ph styring ska man då bara skita i den timen och koppla magnetventilen till ph styringen i stället? Frågar för att jag med ska börja köra med det senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en IKS Ph controller och det går inte att använda timer. Går inte att sätta på controllern för den går inte automatiskt till kontrolläge efter att man slagit av strömmen och sen på igen, måste göras manuellt. Och det går inte sätta på magnetventilen för controllern ger bara ström till ventilen vid givet Ph, alltså kommer klockan på timern gå fel när den inte får ström. Är gjort för att styras utifrån Ph, ska man fippla med timers är ju controllern onödig. Ph:t sjunker ju under natten så controllern kommer hålla ventilen stängd då hur som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en IKS Ph controller och det går inte att använda timer. Går inte att sätta på controllern för den går inte automatiskt till kontrolläge efter att man slagit av strömmen och sen på igen, måste göras manuellt. Och det går inte sätta på magnetventilen för controllern ger bara ström till ventilen vid givet Ph, alltså kommer klockan på timern gå fel när den inte får ström. Är gjort för att styras utifrån Ph, ska man fippla med timers är ju controllern onödig. Ph:t sjunker ju under natten så controllern kommer hålla ventilen stängd då hur som helst.

Om du vill kan du ju använda timer med batteribackup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan pH-styrningen balla ur om den är avslagen eller hur kan en timer avgöra om pH-styrninge ballat ur när den är på?

/Janne

:-), jag skrev inte riktigt som jag tänkte - jag menade samma sak som du.

Timers och induktiva/reaktiva laster brukar ju inte vara någon bra ide, och bara timerstyrning på kalkreaktor är ett "blueprint for disaster" - det vet jag flera som mycket dyrt fått erfara

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en IKS Ph controller och det går inte att använda timer. Går inte att sätta på controllern för den går inte automatiskt till kontrolläge efter att man slagit av strömmen och sen på igen, måste göras manuellt. Och det går inte sätta på magnetventilen för controllern ger bara ström till ventilen vid givet Ph, alltså kommer klockan på timern gå fel när den inte får ström. Är gjort för att styras utifrån Ph, ska man fippla med timers är ju controllern onödig. Ph:t sjunker ju under natten så controllern kommer hålla ventilen stängd då hur som helst.

Hur ska man då styra hur mycket ca, mg och ks som tillsätts?

Eller menar du att du kör timer på slangpumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag måste klargör en sak, det finns ju olika sätt att använda pH-styrning på. Det ena är ju det gamla sättet att göra det på, då mäter man pH i karet och stänger av reaktorn när pH:t blir för lågt.

Sen finns det ett nyare sätt som jag föredrar, man har pH-proben i reaktorn och justerar mängden CO2 man tillsätter med pH-styrningen och då behöver man en timer för hur länge man ska köra reaktorn.

Både slangpump och den interna pumpen skall vara på hela tiden.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...