Gå till innehåll

Vad behöver jag??


shreek

Rekommenderade inlägg

om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm??

Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm...

Tacksam för svar

//Pernilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läs på lite trådar här på guiden. Sök under akvarium och den storlek du är intresserad av och följ några trådar från start till slut. Sedan är de bara att läsa på om vatten, cirkulation och filterteknik. Hokus pokus är du redo för start.

PS:Att starta "litet" är inte alltid det bästa alternativet. Jag rekomenderar större ca200L som nybörjar kar. Ska du ha större än 50L så kan du lika gärna köra på ett 200L, blir lättare och kostar ungefär lika mycket som ett 50-150L kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många som vill ha kirurgfiskar i sina kar. (Vackra livliga och fredliga) Men de behöver så mycket simyta att karet bör nog vara en och en halv meter långt. Och då behöver man minst trehundra liter.

För mindre fiskar finns det prisvärda paket. Red Sea Max är det flera här på guiden som driver med framgång och Guppy + Mollyhotell går också var bra men då bör man nog vara händig med ombyggnader. Det finns flera trådar om dessa. Koraller kan man ha i alla varianter av kar men de känsligare går bäst i större kar där temperatur och andra vattenvärden är stabilare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...