Gå till innehåll

Metallhalogen


Håkan

Rekommenderade inlägg

Jag har ett akvarium på 325l ( 130x50x60 ) som jag nu endast kör med 2 blåa ljus och ett vanligt men funderar på att byta eller komletera med MH.

Hittade en ramp på nätet med ett 70w rör och 2x9w blueligt till en rimlig peng.Är detta ett lämpligt val till mitt kar?

Kan man bara köra med MH?

Håkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är 60 höjden på karet? Skulle nog satsa på något större än 70w i så fall...men det beror ju på vad du tänkt ha i karet.Tänk också på att en MH blir mer punktbelysning än lysrör,har själv haft en 250W på mitt 325L och det märktes ju att det blev mörkt på kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest oceaN

Jag har ett "bowfrontkar" på 325l med en 150WMH 10 000K. Mycket riktigt så märker man av ljusskillnaden ju längre ut mot kortsidorna man kommer. Men detta fixar man smidigt och enkelt genom att smälla upp ett par T5:or, om man nu inte känner för att lägga ut någon tusenlapp extra på ytterligare en MH till. Jag kör dock för tillfället ändast med en kombination avActinic Plus och Deep Ocea- rör, så lite ljusskillnad finns. Fast det är definitivt inget man stör sig på. Startade om karet idag med nytt fräscht vatten och sten, så jag får väl lägga in lite bilder och info vid ett senare tillfälle... smiley1.gif

/marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...