Gå till innehåll

hur länge klarar sig ett avarie utan att byta silicon?


Tias

Rekommenderade inlägg

Det är också viktigt att det inte stått tomt en längre period eftersom det då lättare kan torka och spricka som Jimmy skriver. Sedan kan nog extra påfrestningar påverka såsom en wavebox eller om karet inte har "tillräckligt" med stag. 15 år är nog inget problem om det gjorts ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv "renoverat" ett mindre antal mindre burkar och hela tiden utgått från en och samma metod; kollat skarvarna där "glas är mot glas", dvs inte själva hörnfogen. Ser jag ingen luftbubbla eller skräp däremellan anser jag det som ett vettigt objekt och lägger ny fin hörnfog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt 375 liters sötvattenkar köpte jag begagnat 1983 så det är minst 25 år. Det stod tomt 3 år när jag bodde utomlands. Är det riktigt gjort från början så håller det länge.

Ett problem med saltvatten är att kalkalgerna kan krypa under silikonet om man inte har svart silkon. Jag bytte ut hörnfogarna på mitt 325 liters saltkar till svart silikon pga av detta. Det var inte svårt, 2-3 timmar för att ta bort det gamla silikonet och en timme för att lägga på ny fog. Ett tips är att tejpa innan för att få en snygg fog, det missade jag.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...