Gå till innehåll

Juwel 400


Chabo

Rekommenderade inlägg

Hallå

Då har man haft sitt 200l kar i lite styvt ett halvår (både firrar och koraller verkar trivas bra) men jag tycker redan att det är för litet. Funderar därför på att skaffa mig ett juvelakvarium 400l då de kör med t5 rör nu.

Är det någon som har gjort om ett sådant kar till salt?

Skulle behöva lite råd tror jag. Tänkte stoppa ner en skummare där det i vanliga fall ska vara en pump frågan är bara om det får platts, någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett Juwel Rio 400, var rätt så nöjd med karet, dock hade den förra ägaren kapat stagen på det, så jag sålde det igen. Men måtten var väl helt ok, och jag hade nog haft det kvar om det inte hade varit för stagen som sagt. Jag hade dock byggt en ny bänk i samband med vår flytt så jag kunde ha sump under istället för et filterfack i karet, då ljupet på det ger mer att önska. Det stjäl för mycket utrymme helt enkelt. Annars kan man ju ha en påhängsskummare så slipper man fylla insidan med en stor skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med ett Juwel RIO 400 för snart ett år sedan och var riktigt nöjd med det. Sargen och byggkvalitén säger sitt. Vill du köra sumplöst så går det med en internskummare Grotech HEA080 eller liknande kärra.

Nackdelarna med mitt kar var T8-lysrör (även om det var elektroniska drivdon) och dessa tråkiga mittstag i ogenomskinlig plast. Jag vet inte hur mycket funktion dessa mittstag har för stabiliteten, men kan man på något sätt undvika dom slipper man onödiga skuggor från belysningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

jag kör med ett 400l juwel nu och jag gjorde så att jag satte en glas skiva och delade av 25 cm och har det som sump i där har jag 20w uv-c deltec skummare returpump på 3200l m.m. sedan så satte jag en mkt mörk solskyddsfilm på framsidan så man inte ser in. byggde också en huv av limträ som jag målade invändigt vit och utvändigt svart som karet. kör nu med 250w mh och 2x54w t5 + 2x38 osram 67 och har gott om plats.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...