Gå till innehåll

vodka metoden


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Jag har också börjat testa Vodka för att få ordning på nitrat (25-50) och fosfat (0,5-1,0). Började för 12 dagar sedan och är nu uppe i 3 ml om dagen till min 235 liter verkliga vattenmängd.

Efter några dagar började en liten vit hinna framträda på rutorna. Skummaren skummar betydligt mer per dag än tidigare. Någon effekt på nitraten ser jag ännu inte, däremot så har jag nu uppmätt min lägsta fosfatnivå (0,1) sedan start av karet i februari.

Mina 13% vattenbyten varje vecka sänker inte på något sätt mina fosfat och nitrat problem, men jag tänker fortsätta med dem ändå.

Använder även järnbaserad fosfatremover, 1 dl i en strumpa som byts var 3-4 dag. Den hjälper helt klart, men inte tillräckligt för att jag skall bli av med fosfat problemen.

Tänker fortsätta med Vodkan året ut för att se vad jag landar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm okej det kan vara jag som fantiserar med att nitratet börjar gå ner då men tyckte de såg mer lust ut nu för innan var det mycke mer lila hehe men då är det jag som fantiserar då hehe.

jo sniglarna har nog börjat att trilla av stenen mer nu en innan men jag häller ju bara i 0,7 ml på 150l per dag.

om det är de som dödar mina sniglar så moste jag ju sluta dosera vodka =S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men visst hade du problem med sniglarna redan innan? (Tittar på början av tråden)

Alltså borde inte någon överdosering av vodka vara bekymret...?

Wiking: Jag håller med dig. Jag har haft lite fosfater mest hela tiden, en gnutta, men dom är totalt spårlöst försvunna nu efter c:a 2 veckor med Vodka. Är själv bara uppe i 0.9ml/100l så några stora steg har jag inte tagit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst hadde jag problem med dem innan men fick för mej att det blivigt värre i idag för att i morse var de tre stycken som ramlat ner så jag blev orolig att det hadde med spriten att göra =S

men efter som många verkar ha problem med sin nitart så är det nog antagligen inte de som gör sniglaran knäppa funderar på om det har med flytten att göra! ska nog ta o köpa 5st nya turbo sniglar och se hur de mår!

ps. tack för snabba svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...