Gå till innehåll

vodka metoden


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

hej!

Efter jag flyttat mitt kar så vägrar nitatet att gå ner kvittar hur lite jag matar fiskarna och korallerna nitratet finns fortfaranke kvar och jag börjar ble lite orolig att något snart ska börja ta skada av detta, så jag fundera på vodka metoden men jag kan ej så mycket om denna metod så kan ni inte förklara hur jag ska göra? för och nakt delar med att hälla sprit i karet!

Mitt kar är på 200l med 35kg ls så där är ca 150l vatten jag har skummare jag har dsb som inte har varit igång mer än 3 veckor.

Har även lite Marko alger har hört att de skulle ta ner nitartet och de har de gjort lite med men ligger fortfarande på ca 50 och ibalnd går det upp till 100 ..

kan sniglar ta ska da av detta? då de är mycket sega rör sej knappt något alls bara när det är natt så rör de sej ett par cm!

tack i förhand/ Marcus,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu har jag läst en hel del på den längken som DaTrucka gav mej och rätta mej om jag har fel jag ska börja med ca 0,7 ml per dag i en till två veckor för att sedan öka sakta men säkert upp till 1 ml - 1,5 ml per dag i fortsättningen stämmer detta jag skriver eller har jag missat något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan lungt börja med 0,5 ml/100 liter vatten, kör det i någon vecka, mät nitraterna. Om dom inte gått ner så kan du öka dosen till 1ml/100liter. Max är tydligen 4ml/100 liter vatten, men det är mig veteligen ingen som behövt dosera så mycket. Det är viktigt att man inte går för fort fram, det kan resultera i bakterieblommning och därmed syrebrist. Skumma gärna ganska hårt.

Det fina med vodka metoden är att du kan hålla den nitratnivå du vill genom att öka och minska mängden vodka.

Du kan med fördel pyttsa i en påse med zeolit för att ge bakterierna en bra yta att gro på, denna bör skakas om en gång om dagen. Grumlet som då släpper från zeoliten är bakterier som fungerar som mat till korallerna.

Metoden fungerar utan zeliter oxå men ger bättre effekt med dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko: jag kanske ställer en mkt dum fråga nu, men man talar ju ibland om att "skumma hårt"...till exempel vid användning av vodka. Hur gör man de egentligen??...skummaren är ju digital..på eller av..om dom flesta har den på hela tiden...så hur gör folk när dom skummar hårt..??

de känns som denna fråga är banal, då jag efter 20 år bodde fattat detta, men de dyker upp mera nu än förr, detta med att skumme lite extra.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns även en "nitrat påse" från zeosand som fungerar bra. har inte jämfört priserna men den kommer igång av sig själv utan vodka egentligen men det tar några veckor eller månader innan den är optimal. jag tillsatte vodka i mitt kar med en sån påse och då kom det igång på riktigt så att säga och nitraten gick stadigt ner :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko: jag kanske ställer en mkt dum fråga nu, men man talar ju ibland om att "skumma hårt"...till exempel vid användning av vodka. Hur gör man de egentligen??...skummaren är ju digital..på eller av..om dom flesta har den på hela tiden...så hur gör folk när dom skummar hårt..??

de känns som denna fråga är banal, då jag efter 20 år bodde fattat detta, men de dyker upp mera nu än förr, detta med att skumme lite extra.

Mvh

Jonas

jag tror det är när man ställer skummaren så det blir vått skum ist för torrt, jag kan ställa min GroTech skummare på utloppet så man ändrar genomströmmningen av vatten. jag är definitift inte experten på området så folk får gärna rätta mig :smiley9: ursäkta trådkapningen men iaf så om jag skulle ställa kranen så den släpper ut så lite vatten som möjligt borde det skummas igenom en längre tid än om det skulle gå rakt genom skummaren. men vilket som ger det blötaste skummen eller torraste har ja aldrig orkat brytt mig om.. hoppas det gav dig en hint? jag tror du kommer att klura ut det bättre än mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko: jag kanske ställer en mkt dum fråga nu, men man talar ju ibland om att "skumma hårt"...till exempel vid användning av vodka. Hur gör man de egentligen??...skummaren är ju digital..på eller av..om dom flesta har den på hela tiden...så hur gör folk när dom skummar hårt..??

de känns som denna fråga är banal, då jag efter 20 år bodde fattat detta, men de dyker upp mera nu än förr, detta med att skumme lite extra.

Mvh

Jonas

Överdimensionerad skummare och vått skum, helst så man får tömma koppen 1ggr/dag. Det är iaf det jag syftar på när jag säger skumma hårt. När jag är hemma så skummar jag vått, blir lite som kaffebrunt soppa i koppen, när jag åker å jobbar (borta hela veckan) så ställer jag ner den en aning då blir det mera ett mörkgrönt klegg i koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överdimensionerad skummare och vått skum, helst så man får tömma koppen 1ggr/dag. Det är iaf det jag syftar på när jag säger skumma hårt. När jag är hemma så skummar jag vått, blir lite som kaffebrunt soppa i koppen, när jag åker å jobbar (borta hela veckan) så ställer jag ner den en aning då blir det mera ett mörkgrönt klegg i koppen.

Ok...jag har alltid trott att de blir ungefär samma mängd organiskt material som skummas ut med även vått skum, o att de så att säga bara är mer utspätt eller uppblandat med vatten...en mer koncentrerad skumning ger kanske lika mkt bortskumning fast bara mer koncentrerad...??jag vet inte..o hoppas det är som du säger...för då finns de ju ett sätt att gasa lite extra;)...ska prova ditt sätt;)

vet du om nån kollat detta?? de borde ju lätt gå att kolla genom att mäta DOM i skummarkoppen. frågan är ju:vilken inställning på skumningen ger högts verkningsgrad.?..är osäker själv på vad som gäller här...

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok...jag har alltid trott att de blir ungefär samma mängd organiskt material som skummas ut med även vått skum, o att de så att säga bara är mer utspätt eller uppblandat med vatten...en mer koncentrerad skumning ger kanske lika mkt bortskumning fast bara mer koncentrerad...??jag vet inte..o hoppas det är som du säger...för då finns de ju ett sätt att gasa lite extra;)...ska prova ditt sätt;)

vet du om nån kollat detta?? de borde ju lätt gå att kolla genom att mäta DOM i skummarkoppen. frågan är ju:vilken inställning på skumningen ger högts verkningsgrad.?..är osäker själv på vad som gäller här...

Mvh

Jonas

Det är mycket möjligt att du har rätt, men jag har iaf inbillat mig att det skummas ut mer. Zeovitmetoden går ju ut på at skumma vått, så någon anledning måste det ju vara att dom rekommenderar detta. Klart om det inte finns något att skumma ur så spelar det nog ingen roll.

Jag har inte några vetenskapliga bevis för att det är så (förutom rekommendationer från zeovitmetoden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns även en "nitrat påse" från zeosand som fungerar bra. har inte jämfört priserna men den kommer igång av sig själv utan vodka egentligen men det tar några veckor eller månader innan den är optimal. jag tillsatte vodka i mitt kar med en sån påse och då kom det igång på riktigt så att säga och nitraten gick stadigt ner :)

Zeosands "nollnitrat" påse är 500g Clinoptilolite och mig veterligen är väl "alla andra" zeoliter man har i saltvatten också det. Priset för Zeosands nollnitrat är kring 250:- = 500:-/kg.

Både K-Z ZEOvit och Fauna Marins Ultralith finns att få tag på för ~120:-/kg, dock har du inte allt färdigt i en "strumpa" som med Zeosand...

Du kan alltid "kickstarta" zeoliternas funktion med att tillsätta bakterier och bakteriemat i form av kolkälla, som i ditt exempel - vodka.

Finns ett flertal trådar i ämnet för den som är intresserad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeovitmetoden går ju ut på at skumma vått, så någon anledning måste det ju vara att dom rekommenderar detta. Jag har inte några vetenskapliga bevis för att det är så (förutom rekommendationer från zeovitmetoden).

Förmodligen för att man vill säkerställa att så mycket som möjligt av det organiska avfall som bildas skummas ut och att man inte "bommar" något i onödan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mycket möjligt att du har rätt, men jag har iaf inbillat mig att det skummas ut mer. Zeovitmetoden går ju ut på at skumma vått, så någon anledning måste det ju vara att dom rekommenderar detta. Klart om det inte finns något att skumma ur så spelar det nog ingen roll.

Jag har inte några vetenskapliga bevis för att det är så (förutom rekommendationer från zeovitmetoden).

Jag tror nog det är du som har rätt. Zeovitfolket vet ju vad dom gör, så jag skall ta till mej detta o testa att skumma lite våtare...kanske går nitraten ner lite till då :)..ska bli intressant;)

Ha de

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj hehe här har det blivigt mycket skivet under ett halvt dyngn hehe =)

men jag behöver allså inte köra både vodkametoden och zeovitmetoden sammtidigt det är bara i fall jag vill ha bästa resultat?

min skummare ska vara upp till 350l så den är ju lite över, ska ställa in den så att den skumma blött när jag kommer hem från jobbet i dag med,

får hoppas detta bler bra börja igår med att slå i 0,7 ml (,fick offra min absolut vodka,) så nu får jag vell köra med detta ett tag och se om det bler någon skilnad.

Tack för alla svar vad skulle man gjort utan er ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag kört med vodkametoden i 4 dagar och det börjar redan ge resultat mitt nitrat börjar gå ner och algerna börja avta!

men mina snigla är forfarande ett stort problem där måste vara något fel de tappar gräppet hela tiden och lägger sej upp o ner och de rör sej knappt. vet någon varför? kan det vara nitartet dom inte tåler?

eller har de inte tålt flytten så de håller på att dö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att snäckor dör är absolut inget nytt, jag ser dom som förbrukningsvara. Kanske någon annan har en annan uppfattning...

Jag tycker det låter vanskligt att nitraten börjar sjunka redan efter 4 dagar. Doserar du verkligen bara 0.7ml/100l? Det du borde märka först är nog fosfaten, sedan efter några veckor skulle jag tänka mig att nitrater borde gå ner?

Som sagt, det känns som det går lite för lätt ner... med tillhörande risker också då förstås... någon fler som vill flika in med vad som pågår?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...