Gå till innehåll

Skyddshandskar


havre

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

De märkliga frågorna bara sprutar ur mig idag.

Undrar oom någon har tips om skyddshandskar som kan användas i akvarium. Syftet med handskarna är att kunna arbeta i ett kar med en mantis räka i. Har blivit tveksam till att stoppa ned fingarna i ett mantis kar efter reaktioner från individer här på SG ;).

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte att du behöver vara orolig för att mantisen attackerar

(om den inte känner sig trängd), handskar skyddar nog inte speciellt mycket i alla fall.

En variant kan ju vara att betala per gång för gitarrlektionerna, istället för termins-förskott ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade ej använt handskar för skydda mig mot mantis eller koraller om man ej är allergisk eller liknande.

dock kan det vara bra med långa eller tättslutande handskar för se till så man ej får ner främmande ämnen i akvariet som tvål, shampo, parfym, handkrämer, motorolja, rengöringsmedel mm beroende vad man jobbar med eller hur ren och gott man vill lukta.

det är en okänd men vanlig källa till problem i akvarium som även leder till krasher enligt en bok författare som även skriver på wetwebmedia (Bob).

själv försöker jag se till att inte greja runt alls i akvariet och har ej stoppat ner fingerarna på typ 2 månader.

finns gripklo mm som med fungerar om man ej vill blöta ner tassarna och förgifta vattnet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns gripklo mm som med fungerar om man ej vill blöta ner tassarna och förgifta vattnet.

~Henrik

Har du något tips på sådan gropklo, det skulle jag behöva. Mitt kar är 65 cm högt + en sarg på ca 6 cm, så det är ett rent hel... att nå ner och blöt blir man upp till axeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gått i de tankarna greger, men eftersom karet är litet är det risk för att den känner sig trängd vart man än är och rotar i karet. Jobbigt med ett brutet finger bara för att några koraller behöver sättas på plats ;)

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du något tips på sådan gropklo, det skulle jag behöva. Mitt kar är 65 cm högt + en sarg på ca 6 cm, så det är ett rent hel... att nå ner och blöt blir man upp till axeln.

Finns i vanliga zoobutiker (om man har tur), den längsta jag sett är 70 cm.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte bygga en sköld i tjock plexi? på typ 10x10 eller 15x15 cm och borra 2 hål i den och göra en ögla av nåt snöre eller slang som du kan sätta på fingret och hålla framför grottan där du vet att den befinner sig? en tjock plexi skiva borde den väl aldrig knäcka?

eller i värsta fall kan du väl amputera armarna på den och sond mata ;) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...