aerie Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 Kör utan sump på karet och funderar lite på kalkreaktor... när jag hade en sist så var den lite över akvariet och vattnet i den flödade över ner i akvariet. Min undran är alltså om det finns någon kalkreaktor som man kan ha under akvariet och driva med en vanlig doserpump i en closed loop? Något förslag på vilken i så fall? Citera
metcrue Postat 21 november 2007 Postat 21 november 2007 AquaMedic, Deltec, Grohtec... De flesta har väll slutna reaktorer. Citera
ramq Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Ett slutet system är väl ett måste för kalkreaktorns funktion? Citera
metcrue Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Jag har sett hemmatillverkade som fungerat utmärkt utan att vara slutna. Citera
wrang Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Borde funka bara man kör med en tät reaktor och en stark doserpump som både levererar och trycker tillbaka vattnet till akvarietHar sett en öppenversion av kalkreaktor jag med men denna tog i en sump och allstå inte som Samuel efterfrågar, Under karet Citera
ramq Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 Borde man inte få problem med att kolsyran försvinner ut i det fria alldeles för lätt med en öppen reaktor? Citera
acuario Postat 22 november 2007 Postat 22 november 2007 jo. det går åt mer gas men många slutna reaktorer har inte gasåtervinning heller så de förbrukar mycket gas också. Gasåtervinning spar en hel del co2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.