Gå till innehåll

Riff 1000, Bra el Dålig


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Sitter som ni kanske inte vet i planeringsstadiet och har de senaste veckorna minska min tanke

till ett akvarium på 720L(160x60x75). Alla mått utom djupet är som jag tänkt (160x60x100).

Nu kom tanken upp om sump mm och då har jag sett en Riff 1000 från Aqua Medic Live och funderar nu på om det är någon som har erfarenhet av en sådan. Eller har "hört" något om den.

För er som inte vet vad jag pratar om så läs innan ni kommenterar:

http://www.aqua-medic.de/seawater/de/12/Riff%201000/

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta här på guiden är nog motståndare till biologisk filtrering utöver den levande stenen. Jag själv tycker dock att det är positivt ur flera synpunkter. Enheten som sådan har jag aldrig använt/sett men aquamedic gör bra och prisvärda prylar. Förklaringen till och tanken bakom systemet köper jag, skulle inte vara rädd att prova om jag letat något liknande.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enheten som sådan har jag aldrig använt/sett men aquamedic gör bra och prisvärda prylar.

Inte jag heller har någon erfarenhet av själva enheten. Men jag skriver ändå så att du även får min åsikt om märket Aquamedic.

Men Aquamedic är mina ögon det motsatt till vad Topfrog skriver, ett riktigt skitmärke, dåligt fungerande och låg kvalitet genomgående. Skummaren som sitter Turboflotor 1000 är inte mycket att hänga i granen. Även om det sitter två i så är det bättre att satsa på en bra.

Kalkreaktorn är väll inte heller helt genomtänkt i konstruktionen, den återvinner inte gasen. Vet att svärd byggde om sin. >>länk

Biobollar hör enligt min åsikt inte hemma i ett modernt saltvattenakvarium, även om vissa nostalgiker garanterat nu kommer hävda det motsatta.

Aquamedics nivågivare för att hålla koll på vattennivån är också rent skit som många skrivit om här på guiden flera gånger. sök på forumet och läs i produktguiden

Aquamedics doserpumpar råder det delad uppfattning om, en hel del har haft problem. sök på forumet. och läs vad folk skrivit i produktguiden

Sen vet jag inte om de fortfarande kör med Aquabee pumpar, men dom är också helt värdelösa och går ibland utan synbar anledning inte igång.

Jag skulle nog ranka Aquamedics prylar i samma kvalitetsklass som "noname" kinesprylar, antagligen ännu lägre.

1500 Euro eller vad den nu kostar är den absolut inte värd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt AM Chromis är välbyggt, men skummaren bytte jag ut (även om den funkade ok). Lampan är ok och vattenpåfyllaren har funkat bra. Aqua Bee och Ocean Runner som AM använder är dock skräp. Sen är det många som har haft problem med prylarna som funkat för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså! Ocean runner 2500 pumpen jag har är grymt bra och tyst. Den bästa skummaren jag har haft är en 5000 single. denna skummare är stor så inte många har provat men jag har och den var superb. Regulatorn för Co2 tuben är av högsta kvalitet, T5 rören är också minst lika bra som konkurenterna så AM gör bra saker också

Dåligt är bla turboflotor 1000 skummaren

doserpumparna

Kalkreaktorn (om man har mycket stenkoraller)

Jag troo inte att deras sunbeam t5armaturer är dåliga heller och säkert inte deras MH lampor och armaturer.

Jag håller med om att biobollar inte hör hemma i ett saltvattensakvarium. Nitratfabriken Allan. Gäller att ha en effektiv nitrtreducerande metod i så fall. Äsch skippa bollarna. kör zeovits zeolit som heter just zeovit + t.ex vodka för att hålla nere näringsnivåerna. Det finns massor av info här på guiden, sök så ska du finna.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med Jörgen det finns bra och dåliga grejor från Aqua Medic. Eftersom jag alltid försöka tänka positivt så tar jag de positiva.

1. Karen. Jag har inte läst om ett Aqua medic kar som spruckit. Jag skulle rekommendera vilken kompis som helst at köpa ett AM. Jag är helt trygg på att han inte kommer till mig och säger att den där djävla skiten du sade var så bra har spruckit. Och försäkringsbolaget vill inte betala.

2. Biobollarna. Jag tycker de är världsbäst. Att lägga i en bubbelfälla. Jag har 40 stycken som spärrar varje bubbla på rymmen från skummaren att komma ut i stora karet. Alltså varje bubbla inte 99%. Ytan tror jag skall vara 4 kvadratdecimeter per styck så tillsammans är de ungefär som framrutan. För övrigt tillsätter jag nitrat och har ändå noll i värde så gör de en nitratfabrik är den för dålig för mig...

Lysrören tycker jag är OK. Ungefär samma klass som Fauna Marin och Deltec.

Pumparna sådär. Övermättar man inte vattnet på kalk brukar de väl hålla även om de låter en hel del. Jag tycker New Jet är en aning bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en del av de grejjerna själv + en kompis som haft samma system. Helt OK grejjer faktiskt - kan inte hålla med om någon av kritiken vad gäller funktionen när de är ihopsatta som i detta filter. Dessutom är filtret väldigt genomtänkt vad gäller upplägg. Negativt är väl att påfyllningskaret är för litet samt att priset är helt åt h-vete för högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...