Gå till innehåll

Svensson har bestämt sig för salt


mr_svensson

Rekommenderade inlägg

Hej!

Då var det bestämt att det skall konverteras om i hemmet gällande akvariebiten.

Sött skall bli salt.

Jag har hållt på men sötvatten i 25år nu och förhoppningsvis kommer det att tillföras lite salt nu till våren, och då blir det ytterligare en kis från Göteborg som har saltvatten i hemmet.

Jag har ett AquaEl hörnakvarie på 480 liter som jag tänker använda.

Det är ju en mycket spännande hobby, men verkar ganska mycket krångligare än sötvatten.

Så jag kommer ställa massa frågor framöver, och har surfat runt här på forumet i ett bra tag nu så "SÖK-knappen" har jag hittat.

Men det är svårt att leta efter nått man inte vet namnet på eller hur den/det ser ut eller att den/det skulle användas alls...

Nå väl, det jag har bestämt är att jag skall ha en Deltec Mce600 skummare, då jag har små barn och vill inte ha en sump under tanken.

Sen vart det 2st propellrar för cirkulation, Tunze.

Fick tips att även använda en Osmos-mojjäng med silicatfilter, blir nog bra.

Så detta är väl det som är bestämt till att börja med.

Vill ju ha ett snyggt kar med ca 40-50kg levandesten och några shyssta stenkoraller, clowner 8-10st samt pjamasfiskarna 8-10st.

Vad gällande belysningen skulle jag hellst vilja ha kvar orginalrampen och då tillsätta 2st T5 armaturer, och stoppa i 2st aqua starlight 90cm i orginalrampen.

vi börjar såhär så det inte blir för mycket för er att läsa ibörjan.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt med ännu en saltis!

8-10 clowner blir nog svårt, troligen kommer dom ha ihjäl varandra tills det är ett eller två par kvar.

Vad är det för mått på karet?, funderar på vad du tänkt dig för t5 armaturer som får plats.

Vad är det för orginalramp?, t8?

har du funderat/läst någonting om metod för att tillsätta ca, mg och karbonater?

Jag rekommenderar en sump, otroligt smidigt!

Har du inga luckor till bänken?, sätt barnlås på dessa om du är orolig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sump, är det ingen risk för översvämming om nått skulle skita sig då?

sen är det dåligt med utrymme i orginalbänken för ett akvarium till, har ett 112liter som bara står.

dunstar det inte väldigt mycket från sumpen? mycket fukt i bänken....röta?...= vatten i hela huset.....nja...tveksam.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sump, är det ingen risk för översvämming om nått skulle skita sig då?

sen är det dåligt med utrymme i orginalbänken för ett akvarium till, har ett 112liter som bara står.

dunstar det inte väldigt mycket från sumpen? mycket fukt i bänken....röta?...= vatten i hela huset.....nja...tveksam.

peter

Ingen risk för översvämmning om avrinning och retur görs på rätt sätt.

Jo det dunstar endel inne i "sumpskåpet", men det löser man lätt med en datorfläkt så det kommer in och ut lite luft.

Nästan alla jag läser om som startat saltkar utan sump ångrar sig, eller har tömt hela karet i efterhand för att limma dit avrinning och koppla på en sump.

Jag anser att det inte finns några risker med sump jämfört med utan om man gör det rätt, tvärtom så skulle jag aldrig köra en påhängsskummare med skummarenkoppen hängandes utanför karet i min lägenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att få kontakt med någon i Gbg området som kör ett sumpsystem. Om det är rätt byggt så är översvämmningsrisken minimal. Jag skall konvertera mitt sötvattenssystem med sump till saltvatten, du får gärna komma och se hur det är uppbyggt och hur översvämning undviks. Dock har jag inga färggranna koraller att visa som en del andra i Gbg har.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki doki, då skall det bara vara 2st clowner, hur går det med pjamasfiskarna då?antal??

sump eller inte? hur liten kan man ha till ett 500 liters kar då?det är ju lite trångt.

va ni ställer till det för mej nu då, nu hade man ju en bild i huvudet om hur det skulle vara och se ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ha hur liten sump som helst i princip, men då får du ju inte plats med så mycket utrustning.

Så ta dig en funderare, läs runt, och planera vad du kommer köra på för utrustning och beräkna måtten utifrån det.

Ta även med i beräkningarna att du kanske vill/behöver ha någon mer pryl längre fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul Peter!

Vi försöker skapa en klubb eller kontaktnät här på västkusten (mer långväga självklart välkomna också!). Vi hade vår första träff hos Ted i 10 nov. Jag kommer föreslå en ny träff i januari...så häng på där...de är bästa sättet att komma in i detta. man har tusen frågor i början, som kan vara svåra att helt reda ut på guiden. Läs alla böcker du kan komma åt..o åk hem till oss o titta på våra burkar. Du är välkommen till mej om du vill åka ända till varberg nån gång..;)

Mvh

Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer mer än gärna till varberg och kollar, vill även vara med i eran "sekt" hehe, kul.

var även i kontakt med min lokala handlare och gamle klasskompis på Herkulesgatan.

Där vi bestämde att jag skulle stoppa i en glasskiva i hörnet och ha skummaren i det facket men att det skulle vara torrt i det facket, samma som en påhängsskummare fast allt i tanken.

samt använda en seaclone 150 eller deltec mce600.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta är i början ganska skrämda av tanken på att borra karet och köra sump, men som pimo skriver så brukar man ångra sig om man kör utan sump... Det är faktiskt inga större risker med sump och borrat kar, bara man dimensionerar sumpen rätt och tänker efter en gång extra. De flesta projekt har dessutom en tendens att eskalera efterhand, plötsligt ska du fosfat-reaktor, något sätt för att tillsätta mg, ca, kh, spårämne och gud vet allt, då är sump väldigt praktiskt :)

Men det går ju att köra utan sump, själv hade jag inte velat vara utan min!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer mer än gärna till varberg och kollar, vill även vara med i eran "sekt" hehe, kul.

var även i kontakt med min lokala handlare och gamle klasskompis på Herkulesgatan.

Där vi bestämde att jag skulle stoppa i en glasskiva i hörnet och ha skummaren i det facket men att det skulle vara torrt i det facket, samma som en påhängsskummare fast allt i tanken.

samt använda en seaclone 150 eller deltec mce600.

kul...då får vi hålla kontakten...kanske du dyker upp hos ted eller bengan imorgon??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bengan vid astra?

om så, så visst.

vilken tid?

vart finns Ted?

peter

0704-498513

vid astra..exakt...ted ligger i kungsbacka..han har en hemsida du hittar här på guiden.

Kan nog inte säga nån tid, då jag är bakjour...så i bästa fall e jag hos ted vid 3 tiden...o eventuellt bengan efter de

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...