Gå till innehåll

Då har man skaffat sig ett RSM, mitt första inlägg.


Guest Mr_Lindgren

Rekommenderade inlägg

Guest Mr_Lindgren

Tjenar på er alla och vilket trevligt forum det är.

Jag har som sagt startat ett RSM i måndags och har börjat fundera på om man skulle sätta in en tank under i ställningen med osmosvatten och sedan någon nivåkontroll i sumpen för automatisk påfyllning. Men jag har ingen erfarenhet av automatiskt påfyllning så jag vet inte hur jag ska gå tillväga och vilka som är bra.

Någon här som vet vad som passar?

Ni som kan mycket här, kan ni dela med er på vilka värden man ska sträva efter i karet. Har läst en hel del men har nu blivit så förvirrad att jag tror det blir lättare om man har allt staplat och lätt läst.

Temp:

Salt:

Ca:

Mg:

Kh:

Fosfat:

Nitrit:

Nitrat:

Ph:

Ammoniak:

Tack

post-3522-14468914735087_thumb.jpg

post-3522-14468914735218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W: till Saltvattensguiden

Håller med att enheten från Tunze funkar jätte bra som påfyllnings enhet

3155.000

Ang vattenvärdena så kan man ha dessa här men varierar lite efter sitt egna akvarium

Temp: 22-27

Salt: 1025

Ca: 380-430

Mg: 1300-1400

Kh: 8-11

Fosfat: 0

Nitrit: 0

Nitrat: 0-10mg

Ph: 7,8-8,4

Ammoniak: 0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Sitter faktiskt precis och moddar en sådan Tunze-osmolator. Har ett 100l Juwel med originalhuv så det är skittrångt ovanför karet. 110w belysning ger lite avdunstning också.

Man tar bort den flyttbara delen som håller i nivåvakterna, alltså man skiter i dom långa stagen som håller uppe allt. Sedan limmar man fast en eller två sugproppar på den flyttbara delen och man kan då flytta nivåvakterna bäst man vill utan att behöva sätta in glasstag eller göra hål i huven för att få allt att passa. Hoppas ni fattade, vet ej om jag gör det själv med den här beskrivningen :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt!

Sitter faktiskt precis och moddar en sådan Tunze-osmolator. Har ett 100l Juwel med originalhuv så det är skittrångt ovanför karet. 110w belysning ger lite avdunstning också.

Man tar bort den flyttbara delen som håller i nivåvakterna, alltså man skiter i dom långa stagen som håller uppe allt. Sedan limmar man fast en eller två sugproppar på den flyttbara delen och man kan då flytta nivåvakterna bäst man vill utan att behöva sätta in glasstag eller göra hål i huven för att få allt att passa. Hoppas ni fattade, vet ej om jag gör det själv med den här beskrivningen :snurrig:

låter som dina 'vakter' kommer o sitta fast med hjälp av sugproppar.. låter farligt i längden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag kom på det jag med, ändrade mig och tänker nog först fästa vakterna med sugproppar för att kunna placera dem rätt, sedan limma fast propparna med typ super-attak. Känns bättre att limma fast propparna istället för vakterna, tror det blir lättare att få bort dem då utan att behöva förstöra vakten. Hälla på aceton och vrida lite för att få bort sugpropparna från vakterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...