Gå till innehåll

första saltvattensakvarium 800L


Abby

Rekommenderade inlägg

sådär nu är uv´n installerad eller båda två rättare sagt 2 st deltec 20 w t5 och ett deltec fosfatfilter jag blandade med lite silikat i fosfaten hört att de skall vara bra och att de inte skadar iallfall :) hur länge skall man vänta innan man kan instalera nitrit filtret ??

Silikatremower ska du inte köra i akvariet utan efter osmosen.

Nitritfilter?, eller menar du nitratfilter?, är det svavelbaserat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ja har en osmos med silikatfilter ... men ja pratade med en kille på marinakvariet i gbg han sa att ja kunde blanda in de med fosfat blandingen de skulle vara bra tydligen ...

nitritfilter menar ja naturligtvis... ja har ingenaning om de är svavelbaserat, vad är skillnaden och hur ser man det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu e karet igång och de blev rätt snygg faktist lite udda form men endå :) ja har köpt en del fiskar och fick höra att ja ska ta de lugnt så inte systemet krashar och nu undrar jag hur kan ett system krasha och isåfall va händer och varför ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det blir biologisk obalans i akvariet (som då bakterierna i LS:en inte hinner bryta ned avfall) kan vattenvärdena förändras snabbt och stora delar av akvariemiljön skadas, fiskar o koraller dö etc. Det kan vara bökigt att hitta tillbaka till en stabil aklvariemiljö efter en krash.

Lägg in ett foto på burken vettja!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de är inte så lättt att lägga in biulder ja har förstor upplösning tydligen och har ingen aning om hur ja ska ta ner den

Ett tips om du har mail. Maila bilderna till dig själv, mailprogrammet brukar fråga om det är ok att minska ner bilderna när du skickar mailet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vart förbi dig walle för att lämna tunnorna, men du var inte där. Kollade dock in karet och såg att du fyllt på rätt så rejält med fisk. Innan du åker på nästa inköpsresa så vill jag nog rekomendera att du överväger att lugna dig ett par månader. Detta karet har gått från tommt till högbelastat på mindre än en månad, dags att ta det lugnt helt enkelt..

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja köpte en stor kejsare...

Ta inte illa upp nu men om du gått från nystart till 10 fiskar på en månad så är det inte kejsarens fel att allt gått åt skogen. Karet är helt enkelt inte moget för djur ännu. Möjligtvis lite snäckor och några räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad ska man säga, räkna med att fler fiskar stryker med och räkna med att dina clowner kommer ha ihäl varandra, en efter en, tills det är ett eller två par kvar.

När du startar ett kar på 800liter, varför lägger du inte ett par hundralappar på en bok, och några timmar på att läsa den, så skulle du inte varit i denna situationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad ska man säga, synd att du haft så bråttom med att fylla på med fisk. Detta kar har annars potential. Ta det lungt nu med nya djur, åtminstone tills det stabiliserat sig ordentligt.

Vad har du för övrig teknik? Sump, Skummare mm.

Ska köra som FO eller kommer du stoppa i korall med?

Var det du som var på zookompaniet igår?

Der var jag som var på jakt efter nytt grus till mitt kar inför min kommande flytt av karet.

Lycka till i fortsättningen, håller tummarna att det går bra för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de är verkligenine så att ja inte gjort som man ska jag har hela tiden haft vägledning av bengt på marinakvariet jag tror han kan sina grejer han sa att de kanske va lite för mycke fisk men att de inte va huvud orsaken det är inte mitt första saltvattens akvarium heller :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja vad ska man säga, synd att du haft så bråttom med att fylla på med fisk. Detta kar har annars potential. Ta det lungt nu med nya djur, åtminstone tills det stabiliserat sig ordentligt.

Vad har du för övrig teknik? Sump, Skummare mm.

Ska köra som FO eller kommer du stoppa i korall med?

Var det du som var på zookompaniet igår?

Der var jag som var på jakt efter nytt grus till mitt kar inför min kommande flytt av karet.

Lycka till i fortsättningen, håller tummarna att det går bra för dig.

tja ! ja visst va det jag ! ja vill ha väldigt lite korall över huvudtaget ja vill ägna mig åt fiskarna mest för de är dem ja tycker är vackrast ... min sump är på 250 L har 2 st deltec 20w uvc tunze stream kit med controller nitrat filter fosfat filter mm de gamla vanliga :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...