Gå till innehåll

första saltvattensakvarium 800L


Abby

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Första inlägget klockan 00:42 på natten en fredag kväll. Med inebörden att jag skall starta ett 800 liters akvarium, berätta allt ni vet.......Men snälla du. Börja med att läsa några bra böcker i ämnet, kom sedan med specifika frågor. Taket är högt på saltvattensguiden, men ingen här kommer att berätta allt som behövs för att lära sig om ett saltvattensakvarium.

När du vet närmare vad du tänkt så berätta gärna om vilka djur du vill ha så finns det massor av specifika kunskaper här.

Välkommen till en underbar värd under ytan.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha dig har ja faktist hört talas om dig magnus och ja har träffat dig :), läst mycke från det du skriver och ja har läst en del böcker. ja är ingen expert och kommer antagligen aldrg att bli men de skulle vara kul att få hjälp, ja va någ en aningen flummig med mitt första utlåtande.

självklart kommer jag komma med mer detaljerade frågor

jag har precis byggt färdigt akvariet och fyllt det med osmos vatten kommer lägga upp lite bilder så ni ser hur det ser ut

däremot är belysnings delen inte färdig kommer inom kort eftersom ja bygger en special armatur ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej magnus !

du får komma förbi och ta dig en kik när ja fått upp armaturerna och de hela. ja försökte lägga upp lite bilder idag men jag visste inte hur ja skulle bära mig åt. det står något om url som ja inte fattar har bilderna på datorn ...

hehe

har lite en liten fråga föresten hörde att man inte kan ha så många clownfiskar tillsammans ja har haft 6 st i ett nanokar i 4 månader snart fungerar utmärkt ... tror du dem kommer ta död på varann ? tills ett eller två par överlever?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack stig du är en stjärna ! ja vill verkligen ha mycke fisk de tråkiga är att många fiskar inte går ihop med andra arter och om dem skulle göra det så biter dem i mjuk korallerna de e så svårt att välja har du några tips på fiskar som är snälla och klarar av andra fiskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är nästan den motsatt, de flesta fiskar går att ha ihop, själklart inte i sora stim kanske, men en eller två brukar inte ställa til några bekymmer. Undantagen är väl de självklara så som drakfiskar som kan se mindre fiskar som byten och liknande, men i övrigt har jag inte haft några problem med de fiskar jag har/ har haft.

Lättast är nog om du sätter dig ner och funderar på vad du skulle vilja ha och sedan kollar upp dem på nätet, det står ofta ifall de har problem att komma överens med andra fiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Generellt sett tycker jag saltvattensfiskarna är fredligare än sötvattensfisk. Åtminstone mellan arterna. En grupp av fiskar som alltid brukar gå bra i större akvarier och är fredliga mot andra släkten är kirurgerna. En eller flera gula kirurger är aldrig fel. De är mycket fredliga mot andra fiskar utom de första tre fyra dagarna det kommit i ny fisk. Av Acanthurus är det väl bara triostegus och tristis som är att rekommendera. De andra är för känsliga för sjukdomar eller så stressar de upp alla andra. Ctenochaetus strigosus är jättesnygg efter något år.

Zebrasoma xanthurum är också jättesnygg men svår att få tag på. Övriga kirurger är mer aggresiva eller så blir de jättar.

Chromis är ett släkte som absolut hör hemma i ett saltkar men där måste man köpa större ex 6 cm minimum. De små får jättelätt bakterieinfektioner och dör.

Pomacentrus är ett frökenfisksläkte där de flesta är fredliga till skillnad mot många andra frökenfisksläkten. Jag har alleni som jag tycker är absolut snyggast men inte i affär. Den kan växla färg från gråsvart (i affär eller på natten) till metallic blå på en sekund.

Sedan finns det massor med andra fiskar men dessa ser jag som relativt tåliga och bra att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow haha nu har ja iallfall ett par timmars arbeten framför mig att leta upp alla konstiga art namn ni benämner dem med :) fan va svårt allt verkar tekniken är väl inte så svårt men kunskapen om de hela tar en evighet eller två att bemästra ....

jag har tänkt göra nått nytt min gode vän brams är akvarie akvarist och scapar mycket

ja hade tänkt göra desamma fast med saltvatten .. Det verkar som alla som håller på med saltvatten kastar bara in en herransmassa levnde sten höller om buller .. ja vill ha lite undervattens landskap,lite valvbågar någon viadukt kanske ? får se hur ja ska ordna de ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja ! ja håller på att bygga armaturen som ska vara åtta kantig och 135 cm i diameter ja har försökt få tag i led dioder (moonlight) men ja hittar inget .. någon som har ett tips om var man kan hitta dessa ? ja har kollat på ikeas hemsida men hitta inga :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja ! ja håller på att bygga armaturen som ska vara åtta kantig och 135 cm i diameter ja har försökt få tag i led dioder (moonlight) men ja hittar inget .. någon som har ett tips om var man kan hitta dessa ? ja har kollat på ikeas hemsida men hitta inga :(

Skriver du "LED" i sökrutan på IKEA's förstasida så kommer du till ett par olika alternativ.

Annrs har du finfina lösningar på tex Kjell&Co hemsida också; www.kjell.com

(Tänk på att inte lägga upp allt för stora bilder, det tar en rätt så bra stund att läsa in dem, även om de sedan förminskas i webläsaren.)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja ja hitta grymt snygga led på hornbach en aningen dyra men dem e grymt starka .. magnus du borde ha koll på ert sortiment ! *skrattar*

tack för hjälpen alla !

Igår va ja och pilla i mitt akvarium från kl 1700-0130 så nu är det klart med inredningen lite broar och plattoer blev det. har byggt de mesta med platt sten rund själva avrinningen så de inte tar så mycket plats resten av stenen la jag i sumpen .. ska försaöka komma med kort snart .. försökte lägga in nya bilder men tydligen så är bilderna för stora... ;(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär nu är uv´n installerad eller båda två rättare sagt 2 st deltec 20 w t5 och ett deltec fosfatfilter jag blandade med lite silikat i fosfaten hört att de skall vara bra och att de inte skadar iallfall :) hur länge skall man vänta innan man kan instalera nitrit filtret ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...