Gå till innehåll

Vad ska man ha i sitt RSM???


Guest Mr_Lindgren

Rekommenderade inlägg

Guest Mr_Lindgren

Mitt RSM har nu gått med vatten och LS i en vecka och ska gå ett tag till men nu börjar man fundera mer och mer vad man ska stoppa i burken.

Vill ha några clowner då mina barnen tycker de är så fina (själv vill jag ha svart/vita ocellaris) och några andra fina fiskar med fina färger och kanske nån mussla. Men är inte så insatt så jag vet inte vad man kan ha tillsammans.

Sen vill man ju ha lite skivanemoner och koraller, har ni några förslag här? gärna med bilder så man vet vad ni pratar om.

Vad ska man börja med som är tåligt så man ser att allt fungerar väl i akvariet?

Om man bor utanför Landskrona var rekommenderas att handla? Zoogiganten utanför Lomma och Fiske och Fiskar är de enda jag känner till här nere, nått ställe som ni kan rekommendera utöver dessa där man kan få tag på saker att stoppa i akvariet till en vettig peng.

och är det nån som har nått över som vill dela med sig av får ni gärna höra av er.

tack!

post-3522-14468914748492_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan kolla min tråd lite.. kan ge lite insperation kankse.. finns under nanokar menyn.

när du väl ser att en del alger som börjar bre ut sig så kan du ev börja med lite snäckor som kan hålla diverse alger i schack.. det jag hade koll på först var att nitriten ska gå ner till 0, Nitraten går ner runt 20, sen införde jag lite sncäkor i det läget.. hade en del kiselager då så där fanns föda till dom.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Guest Mr_Lindgren

Nu har man äntligen börjat få lite liv i akvariet. Börjar bli fint tycker jag. Kan någon hjälpa mig med lite namn på vad jag har i burken förutom fiskarna då. Bilderna har jag tagit med min nya leksak(mobiltelefon) LG KU990 Viewty.

post-3522-14468914793967_thumb.jpg

post-3522-14468914794043_thumb.jpg

post-3522-14468914794133_thumb.jpg

post-3522-14468914794224_thumb.jpg

post-3522-1446891479434_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

Hej Lindgren, några tips! tja jag köpte en Korallia Nano pump för att öka/ändra cirkulationen lite i burken. Annars har jag inte gjort så mycket, jo jag köpte även en liten cirkulationspump med inbyggd LED UV. Tog av filterkammaren på den pumpen och stoppade ner själva pump huvudet ner i facket där skummaren blåser ut. Jag körde igång akvariet med 80% gammalt vatten så fick det gå i ca 3 veckor innan jag testade att stoppa ner de första levande sakerna som turbosniglar, knappar, skivanemon och clownerna. Efter de gått ett par veckor så utökade jag med mer fisk och koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

Tack så mycket, ljuset har jag inte haft några problem med men jag hade en lite microbubblor men det har i stort sett försvunnet efter jag lagt lite filtervadd mellan skummarkammaren och kammaren där doppvärmaren är. Tempen har jag konstant liggande på 25.5 grader så än så länge ser det bra ut.

Har där emot haft lite problem med att ha de båda pumparna igång samtidigt då de pumpar så mycket att vattennivån i pump kammaren sjunker till nedankant på pumparna och då kan suga in luft. Och då har jag ändå fyllt akvariet när pumparna varit avstängda. Men nivån blev bättre då jag band upp påsen med keramikfiltert så de inte hejdar vattenflödet.

Ni andra som har RSM har ni stött på nått problem med detta? hur har ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kolpåse sögs upp i pumparna och hindrade dem från att arbeta särskilt effektivt :)

Hände ganska ofta, så till slut har jag kastat ut kolen och kör nu utan.

Jag har även problem med värmen, och microbubblor.

Ska testa med lite filtervadd.

Värmen ligger på 27 grader och jag längtar verkligen inte till sommaren.

Jag kunde stänga av doppvärmaren och ändå steg värmen i karet.

Till slut stänge jag av mitt element i rummet, och nu är det stabilt på 27.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag satte dit extrafläkten bak ovanpå "pumparna" och väck med plastskyddet som sitter där ev kylare ska kopplas in.. kolpåsen har jag bara i ibland o då lägger jag den i skummar facket innan doppvärmaren.. även satt i en koralia nano i högra hörnet, för att få flödet att öka lite i visningsdelen. , borrat hål i koppen på skummaren.. så skummare den lite lite bättre..

mina micorbubblor försvann efter några veckors inkörning, funkar fint nu..

min temp är också runt 26-27, så vi får se vad som händer till sommaren.. någon lösning får ju fixas.. har testat med att köra "locket" över skummareden öppen och front luckan öppen.. det gör typ en grad..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mr_Lindgren

jag funderar oxå på att ta bort kol påsen och se ifall det kanske är den som hindrar flödet, har sett på några som kör RSM att de endast har en av pumparna igång pga om man kör båda och har påsarna i så suger pumparna mer än vad som hinner transporteras till pumparna så nivån i pump facket blir så lågt att de suger luft.

I skummar facket där du lägger kolpåsen ibland Manne, där har jag ett litet pumphuvud med inbyggd UVC lampa som kör hela tiden.

Har funderat om man skulle ta bort kol och keramik påsarna helt och försöka fixa nån anslutning så pumparna kan vara nere vid botten i pumpfacket och nån slang eller nått till utblåshålen.

nån som testat detta?

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...