Gå till innehåll

Sätta i fiskar?


Guest oceaN

Rekommenderade inlägg

När kan jag som tidigast sätta i mina små "revfiskar" efter uppstarten med nytt vatten och inkörd levandesten? De små liven simmar nämligen runt i en liten 100 litersbalja för tillfället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Berorpå vad det är för fiskar och om allt vatten är nytt.

Vattnet är i.o.f.s så är vattnet en tolkningsfråga en del menar att du skall köra in det "länge" som allt annat andra säger att det inte spelar någon roll.

Jag hade nog väntat någon dag sedan testat om någon tålig fisk klarade sig i huvudakvariet. Dock bör du tänka till innan du släpper ner de där "söta" små revfiskarna så att det inte är damseller som blir väldigt revir hävdande när de blir äldre. Jag har sådana i mitt kar nu och skall snart riva alltihopa för att få ut dem. De är INTE snälla när de blir äldre.

Är stenen inkörd till 100% ? Om så är fallet tror jag inte det är så stora problem att släppa ner någon test-pilot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är inte damseller. Sådana har jag redan fått nog av. Hadde en svartvitrandig i det förra karet som rent ut sagt var en riktig liten *censur* rackare. Kan bara säga att det tog mig ett bra tag att få upp den från karet.

De fiskar jag talar om är mer som någon form utav stimfisk. De är relativt små med svarta ränder och en lätt gulfärgad rygg. Man ser dem nästan över allt på revet. I alla fall längs thailands kuster, där jag tog mitt dykcert smiley2.gif.Enligt mig en riktigt fräck stimfisk. De ärextremt livliga av sig och sätter verkligen fart i karet. Utan dessa fiskar blir det inget äkta rev. De är sompricken över i:et skulle man kunna säga smiley37.gif

/marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anthias är väl ändå inte svartrandiga smiley2.gif.

Jag skulle kunna ta en bild imorgon med digitalkameran. De är små och liknar frökenfiskar typ. Aja du får se =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sergant major var rätt namn! Elaka vet hundan fall de blir. Hos min handlare här nerehar de ett stort 1000 literskar med säkert ett 30-tal av dessa individer, och jag kan inte se några tecken på agresivitet hos de äldre exemplarenmotde övrigafiskarna.

Ska se ifall jag kan ta någon bild på en av dem senare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad var det för konstig länk du visade?

Inte var det på nån Sergant major..

Tog ett fint kort från en resa till Rödahavet.

Så jag håller med att dessa fiskar är grymt snygga bara dom går i ett stimm

sergant600.jpg

Andra bilder som jag hittade på nätet

pa262034.jpg

1599.jpg

Hadde gjärna haft sådana här sergant majorer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Nej, det är inte damseller. Sådana har jag redan fått nog av. Hadde en svartvitrandig i det förra karet som rent ut sagt var en riktig liten *censur* rackare. Kan bara säga att det tog mig ett bra tag att få upp den från karet.

De fiskar jag talar om är mer som någon form utav stimfisk. De är relativt små med svarta ränder och en lätt gulfärgad rygg. [...]

Säker på att de inte är en damsellfisk i alla fall?

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?siteid=2 1&pCatId=126

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe jo jag såg det! smiley37.gif

Men agressiva är de inte än så länge i alla fall, och därför så har jag ingen lust att kalla dem damseller smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aggresiva små gynnare är de i alla fall, som de flesta frökenfiskar (intressant namn egentligen, Frökenfiskar hmm..Varför kan de ha fått det namnet? deras beteende är väl inte direkt frökenlikt) I alla fall. När de blir könsmogna så kommer de att bli som de tio små negerpojkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

elNico: Jo då, det kommer bilder och sådant senare på det!

wrang: Jag köpte mina här nere i skåne på "Zoogiganten"! Om de inte har några inne för tillfället så bör de väl kunna beställa hem i alla fall.. De kostade mig 49kr/st.

/marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...