Gå till innehåll

Favia?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Sök på Acanstrea Lordhowensis eller Acan lord som den kallas ibland så hittar du den.

Ted hur ser man skillnaden på en Acan Lord och en Favia? Vad får dig att säga att det är en Acan Lord?

suck, jag har ju precis lärt mig skillnaden mellan Favia och Favites.

Försökte googla lite på skillnader mellan Favia och Acan och detta var den bästa ledtråden jag kunde hitta på ett annat forum.

"one easy give away is the fact that the polyps are all interconnected. acan lord have distinct separate polyps. acan echinata, subechinata, and hillae have interconnected polyps tho, but they look very different than favia, so easy to discern.

kan inte påstå att jag blev klokare...

Adddo, tack.

Postade id-fråga på RC

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1259433

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lättaste sättet ätt se det på är att polyperna trängs om samma plats. Du hittar aldrig en favia där grannpolypen liksom väller över den andra. Den har som i det engelska citatet menade separata polyper. Nästan som Blastomussa som ibland kan nästan trycka bort grannen. Har man sedan en med döda polyper så ser man det ännu mer markant. Hoppas jag lyckades förklara vad jag själv tittar efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har nu pratat med handlaren korallen kommer från, han säger Acanthastrea av någon sort, ni här på forumet säger på Acanthastrea lordhowensis.

RC säger de Acanthastrea.

Vi kan slå fast att det inte är en Favia med andra ord utan en Acanthastrea av någon art. Borneman skriver på Reefkeeping att det är otroligt svårt att artbestämma dessa exakt.

Så det får bli en Acanthastrea sp.

Tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...