Gå till innehåll

Problem med brunalger vid vodkadosering!


Gnarkill

Rekommenderade inlägg

Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte vad jag än har gjort!

Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom??

vad ska jag göra? dom täcker alla stenar nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag inte hade hunnit gasa upp i 0,9ml/100L så fick jag rätt mycket bruna alger på stenar och annat. När väl jag hunnit dit så försvann det mer och mer... Kan det vara det du menar?

Kiselalger är annars rätt distinkta och lägger sig som matta på gruset... rätt tunt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör inte med osmos men jag ahr silikat filter kopplat ändå! mätte fosfat halten i fredags och då var den o mätbar! Dom bruna rost algerna ligger i hela karet! på varje sten och på botten gruset!

Samt att mina macro alger försvinner mer och mer!

Dom bruna algerna blommar upp på under en timmer efter det att man måttat och spillt i vodkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vodkan har inget med att du får bruna alger. är det kisel så får du köpa dig ett salifert test och mäta kranvatten före osmos, efter osmos och i akvariet. Har du kisel i vattnet efter osmos så köp till ett silkatfilter, när du inte längre har kisel i osmosvattnet så kommer kiselalgerna att avta i akvariet då du inte föder dem längre. jag tycker du kan gå upp till 3ml vodka per dag i ditt 375L kar och köra så i 2 veckor mät nitraten före och sen efter dessa 2 veckor har det inte hänt något så öka till 4-5ml och vänta 2 veckor sen mät, är nitraten på väg ner fortsätt lite till med samma dosering och mät oftare dra sedan ner doseringen med 1ml till att börja med och ha hela tiden koll på nitraten, går den ner till 0 kan du minska lite till och så får du hålla på tills du hittar rätt dos som passar ditt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...