Gå till innehåll

Några frågor angående start av akvarium


solwretep

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har pysslat en del med sötvatten tidigare och har 4 sötvattensakvarier.

Nu vill jag ha lite råd av er som har erfarenhet!

Detta har jag hittils lärt mig och såhär resonerar jag, rätta mig om jag tänker fel!

0.) Jag har tänkt mig koraller, växande saker och fisk, t.ex drakfisk och clown (på grund av sambon)!?

1.) Det är dyrt att ha saltvatten. Dyr årlig driftskostnad! Alltså vill jag inte ha ett stort akvarium även om jag har råd att köpa ett 800 liters begagnat! Jag tänkte jag satsa på ca 200-400 liter.

2.) Det är klokt att köpa begagnat där allt finns, dvs möbel, sump, pumpar, levandesten och tillbehör.

3.) Det som behövs är följande:

akvarium med ytavrinning till sump, MH belysning 1 watt/ liter, skummare, osmosrengöring, termostat, 1000% volym pumpkapacitet, 10% volym LS.

Ge mig lite råd!

klarar jag mig på 10 000:- och hur stort skall jag köpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm... bara so att du vet so finns det chans att draken slukar nemo se till o skaffa liten drake o stor nemo..

Att go for en mindre storlek var ett klok beslut tycker jag, kostnadsmessigt ar det en ganska stor skillnad som sagt.

begagnat kommer du longt po... 10 000

kan dock aven vara svort...med 10 000 beror lite po hur hog standard du har o va du vill me karet och vad du nojjer dig med... och hur mycket du orkar leta o hur tur du har hehe

det at svort att sega exakt.. 200 liters funkarr nog 10 000 bra till 400 ar tveksamt.. som sagt mycket beror po vad for koraller du vill ha hur monga fiskar etc etc o hur du gor tillvagas nar du koper...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen hit.

Även om jag köper begagnat? Har ju sett begagnade kar för ca 10000:- där allt ingår, t.ex detta http://www.blocket.se/vi/14108543.htm?ca=10_s , som kostar 12000:- och är på 900 liter inklusive allt.

0.) Jag har tänkt mig koraller, växande saker och fisk, t.ex drakfisk och clown (på grund av sambon)!?

3.) Det som behövs är följande:

akvarium med ytavrinning till sump, MH belysning 1 watt/ liter, skummare, osmosrengöring, termostat, 1000% volym pumpkapacitet, 10% volym LS.

Ditt exempelakvarium från blocket innehåller ju inte ens alla de saker du själv räknade upp att du behövde, och din lista är långt ifrån komplett. Det akvariet kommer du få komplettera med mer saker, tex: fler pumpar, bättre skummare, uv (eventuellt), sump med mera. Tänk på att bara saltet för att fylla akvariet kostar dig runt 700:- Akvariet på blocket ser dessutom ganska allmänt tråkigt ut är det verkligen så du vill att ditt framtida saltvattensakvarium ska se ut?

Det är svårt att svara på vad ditt tilltänkta akvarium kommer kosta, men med tester, kemikalier, teknik, LS och fisk är det nog svårt att komma under 10´´ totalt.

Du har inte funderat på ett RedSeaMax, det kostar runt 8´´ sedan ett par tusen till för levande och LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter du kan sakerligen komma undan med bettre prylar for ett bettre prisen vad som erbjuds po annonsen...tycker du kan starta ett 200 till 300 liters kar och kora de veldigt simpelt o low tech o sen bygga po det nar dett finns behov...

aven levendestenen i akvariet po blocket ser ut att kunna ifrogasettas.. rekomenderar dig att kopa levande sten fron en ordentllig handlare... kanske ca 125kr per kg inte saker du kan skaffa dig 10procent av volymen av akvariet o sen en skummare t.ex mce600 och nogon enkel belysning osv

om akvariet ar po 200 liters so blir det 2500 for bara sten, sen om du skaffar en beggad mce600 for nonstans mellan ca 1500 till 2000 hamnar du po 4500/5000 sen salt 700 belysning hmm kanske 2000.

sen pumpar o doppvarmare till som sagt allt beror po vilka grejer du nojjer dig med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört beg. när det gäller det mesta (450 L, bänk, bra tester, 70 kg död sten, MH armatur 2*150W, UV för 5000) och kommit upp i 20 000 (inkl liv) på ett halvår. Nu är det dock slut med storutläggen (utom byta rör och lampor).

Jag har köpt mycket bra beg LS och koraller, samt fixat fraggar. Fisk, koraller, salt, osmos, pumpar + ny sten har kostat runt 15-16000.

Den begagnade sten jag hittat har varit utmärkt och full med liv - varje nytt inköp har tillfört nya organismer till karet. Bäst är väl att vara petig med beg. LS, men jag har väl haft tur eftersom jag bokat sten osedd på telefon. Jag har kört en budget på 1000-1200:-/månad efter att jag investerat i kar, pumpar, osmos och första stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underskatta inte kostnaden för att starta upp ett saltvattensakvarium. Gör en lista på alla prylar inklusive pris som behövs, låt det gärna ta några veckor en månad innan listan är klar, det är lätt att glömma vissa saker, t ex tester.

Tänk också på att räkna in kostnaden för djuren, det springer snabbt iväg.

Jag har vad jag kallar ett low-tech kar på 275 liter och jag har lagt ut 25-30 tusen under det första året. Mitt kar är inte märkvärdigt på något vis.

De som påstår att ett större kar inte behöver kosta mer än ett mindre kar är ute och cyklar, ju större kar ju mer utgifter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen hit.

Ditt exempelakvarium från blocket innehåller ju inte ens alla de saker du själv räknade upp att du behövde, och din lista är långt ifrån komplett. Det akvariet kommer du få komplettera med mer saker, tex: fler pumpar, bättre skummare, uv (eventuellt), sump med mera. Tänk på att bara saltet för att fylla akvariet kostar dig runt 700:- Akvariet på blocket ser dessutom ganska allmänt tråkigt ut är det verkligen så du vill att ditt framtida saltvattensakvarium ska se ut?

Det är svårt att svara på vad ditt tilltänkta akvarium kommer kosta, men med tester, kemikalier, teknik, LS och fisk är det nog svårt att komma under 10´´ totalt.

Du har inte funderat på ett RedSeaMax, det kostar runt 8´´ sedan ett par tusen till för levande och LS.[/quote]

Jo det var ett väldigt bra tips faktiskt! Tycker kanske det känns lite litet med 130 liter eftersom jag haft tredubbla storleken på sötvatten. Den här tycker jag annars verkar trevlig: http://www.blocket.se/vi/14069335.htm?ca=10_s

upskattar all ris och ros, mer tips tack :)

Sitter och kollar på alla dessa annonser, mellan 2000-15000:- inklusive sump, skummare med storlekar 200-800 liter ..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

upskattar all ris och ros, mer tips tack :)

Sitter och kollar på alla dessa annonser, mellan 2000-15000:- inklusive sump, skummare med storlekar 200-800 liter ..

Det enda som ingår i den annonsen är ju akvariet + bänk + sump = 9500:- för det priset så bygger du ett likadant nytt.

Det är inte själva akvariet som är det dyraste när du ska starta.

Står du ut med lite oväsen så tycker jag att denna annonsen ger dig väldigt mycket skummare för pengarna.

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=3709

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man frågar mig så blir svaret:

-Köp ett nytt akvarium och sedan kan du göra precis som du vill.

Själva akvariumet är ju så liten kostnad om man kollar på helheten. Varför snåla in på själva burken? Om den går sönder förlorar man ju allt som finns där i, om det är någonting som är värt de ynka extra kronorna så är det just akvariumet.

Mitt råd:

1. Köp en ny burk/kar/glasbalja

2. Gör precis som du känner för

Personligen har jag lärt mig att det finns tre saker jag inte ska snåla in på i framtiden. Ljuset, akvariumet och pumparna (även pump till skummaren). Ljuset kan man aldrig få nog av, så de är lika bra att köpa riktigt bra ljus från början. Akvariumet har jag redan förklarat. Pumparna är viktiga på grund av att man blir galen av att höra brummande eller rasslande. Blir man inte själv störd kan man ge sig f.... på att "någon" kommer påpeka ljudet och komma med gliringar om att "någonting" låter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör två hål i bakkant eller i sidan. Kolla runt på lösningar eller klura själv. Enklast är att beställa ett akvarium från Globefish som ligger i Stockholm, dom är billiga och rutinerade. Dom borrar och bygger akvarium efter alla önskemål till väldigt överkommliga priser.

Ett tips är att åka hem till Trilobite på akvarieträff ikväll och fråga hejvilt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta använder inte slang i någon större utsträckning utan pvc.

Hur många hål du behöver beror på hur du själv vill ha det, men ett hål för avrinningen är väl minimun (du kan också köra utan hål, med ytavrinningsbox, men hur funktionella dessa är tvistar de lärde om...), då drar du returen på utsidan. Du kan ha två hål för avrinningen (en del kör med ett "reserv" ifall det vanliga sätts igen av något) och ett för returen om du vill ha fler hål :) och dra returen "inne" i karet.

Hållfastheten får andra som kan det uttala sig om, men 1-3 hål påverkar nog inte nämnvärt, det är ganska vanligt att folk har det och karen håller :)

Det finns som sagt en del alternativ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Det enda som ingår i den annonsen är ju akvariet + bänk + sump = 9500:- för det priset så bygger du ett likadant nytt.

Det är inte själva akvariet som är det dyraste när du ska starta.

Står du ut med lite oväsen så tycker jag att denna annonsen ger dig väldigt mycket skummare för pengarna.

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=3709

Den skummaren som jaken nämner har jag i mitt akvarium och den låter inte alls mycket och skummar riktigt bra för de pengarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har pysslat en del med sötvatten tidigare och har 4 sötvattensakvarier.

Nu vill jag ha lite råd av er som har erfarenhet!

Detta har jag hittils lärt mig och såhär resonerar jag, rätta mig om jag tänker fel!

0.) Jag har tänkt mig koraller, växande saker och fisk, t.ex drakfisk och clown (på grund av sambon)!?

1.) Det är dyrt att ha saltvatten. Dyr årlig driftskostnad! Alltså vill jag inte ha ett stort akvarium även om jag har råd att köpa ett 800 liters begagnat! Jag tänkte jag satsa på ca 200-400 liter.

2.) Det är klokt att köpa begagnat där allt finns, dvs möbel, sump, pumpar, levandesten och tillbehör.

3.) Det som behövs är följande:

akvarium med ytavrinning till sump, MH belysning 1 watt/ liter, skummare, osmosrengöring, termostat, 1000% volym pumpkapacitet, 10% volym LS.

Ge mig lite råd!

klarar jag mig på 10 000:- och hur stort skall jag köpa?

De jag inte tycker du skall köpa begagnat är LS. Har själv alltid köpt färsk sådan direkt i lådan från flyget, ej varit i någon annans vatten eller kar. stenen är fri från alger o du får en bra start med kalkalger. det är oehört stor hjälp att ha kalkalger fårn början på stenarna, för då har du kolonier som sedan kan fortsätta växa. är stenen helt ren från kalkalger kan de ta evigheter o ibland kommer de inga kalkager alls om stenen har annat som konkurerar ut kalkalgerna. detta är A o O för ett snyggt akvarium för de utgör hela akvariets inredningsmaterial, o dessmikrofauna o biotop. koraller o fisk, de styr du över själv sen på ett helt annat sätt, men om stenen är ful, kan du inte göra nåt åt de. 10-15% av akvariets volym är lagom, mer behövs inte för att skapa de biofilter som stenen utgör. Detta gör ocksp att du kan skapa en luftig inredning vilket är viktigt för att stenen skall bli väl cirkulerad o må bra. priset ligger på mellan 140-180 kr/kg...en stor investering, men värt pengarna. Mitt råd är att du köper sten från MICRONESIEN...Den är suverän i kvalite o estetik...

odlad sten tror jag inte på...de tar mkt, mkt lång tid innan den når upp till samma mikroflora som en riktig LS, o ser konstgjord ut.

den andra viktiga frågan är hur du skall tillsätta calcium o karbonater. de finns två sätt: kalkreaktor eller genom at pytsa i kemikalier. De senare finns dels färdiga pulver där både kalcium o karbonater ingår i samma pulver, eller att man doserar kaclium o karbonat separat med två lösningar. Färdiga koncept finns, så vi kan hjälpa dej där, när de blir så dags;)

Bra at du inte börjar med ett för stort, men jag tror som många andra här att 10000 är för lågt räknat. 20000 blir de nog.

teknisk utrsutning bör nog minimeras, men ett minimum är en bra skummare. Sen kan nog ett fosfatfilter va en bra investering också...men sen behövs inte så mkt mer teknik. Automatisk vattenpåfyllning kan man komplettera med senare när man tröttnat på att fylla på för avdunstat vatten.

Ljuset: går lika bra med t5 som metallhalogen. t5 är mer praktiskt, kräbver inte npn stor upphängning utan kan läggas direkt på akvariet, men man får ej glittret. kolla runt lite...har själv alltid haft MHI men denna gång bytt till enbart t5, o jag ångrra mej inte en sekund.

Glöm inte att ta de långsamt...introducera framför allt fisk väldigt långsamt o klokt. de tar flera månader innan akvariet är moget o klart att bryta ner avfallet för mer än kanske några fiskar. Va noga med att alla de djur du släpper i i början skall göta nytta; dvs vara städpatrull, såsom algätade sniglar, eremiter, stjästjärnor o kanske en liten kirurg.

Oj..de blev kanske lite mkt prat här...låt de inte drunkna i de...allt kommer klarna...o du kan få mkt hjälp både här o av en bra bok!

Lycka till!!

Jonas

Sen är dena ndra stora frågan hur du ska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...