Gå till innehåll

Billigt eller dyrt


findus_boy

Rekommenderade inlägg

tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt.

har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt.

Har köpt

*1st 450l kar med tillhörande möbel

*1st Lysramp 2*54w T-5

*1st skummare

*1 st cirkulationspump

*1st värmare

grjerna är beganade ca: 1 år

allt för 6000kr är det dyrt eller billigt

Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ljuset räcker till kolonianemoner, skivanemoner, vissa mjukoraller så det duger att börja med. Allteftersom du blir mer och mer erfaren så kan du uppdatera ljuset den dagen när du är mogen för stenkoraller. Har man bara fisk så behövs inte så jättemycket cirkulation, Det är lättare att ge råd om du berättar dina planer på hur och vad för typ av akvarie du vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte värmaren.

Vanligtvis har man problem med för hög temp i saltkar och

snarare behöver man skaffa ett kylaggregat än värmare.

Skaffa en rejäl skummare, annars blir det dyrt på sikt med stora och många vattenbyten.

Ange vad det är för skummare inkl. pump, så kan du få råd och hjälp med om det passar efter dina behov.

Hur ska du hantera nitrat och fosfat problemen ?

A) Vodka metoden eller ZeoVit (klart svårt för ovana och en hel del arbete alt dyra doserpumpar)

B) Fosfat filter och nitrat filter ( lite enklare att använda)

C) Mycket stora vattenbyten (orimligt dyrt)

eller om du planerar att bara har enstaka fiskar

eller en FET skummare och fåtal fiskar...man bör snarare räkna vikten på alla fiskar än antalet.

Stora fiskar skiter mer än små....

Vad är det för cirkulationspump ? Streamer elller en vanlig pump ? Antal liter per timme ?

Har du för lite cirkulation så samlas skit i akvariet olika hörn

och du får ännu mera problem med fosfat och nitrat.

Hur mycket LS ska du ha ? => Mycket ls kräver mera cirkulation av vatten. (Lite ls => lite fisk)

Sak du inte skaffa en sump och ha alla prylar i ?

Jag tror att det bästa tipset är att fortsätta och läsa här på forumet under hela julhelgen (minst)

och sedan kan du fundera på vad du ska köpa.

"Try and error" metoden fungerar också men brukar bli väldigt dyrt !

Kanske skaffa en "Father". Det kan vara värt en stor slant, jag lovar de.....

tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt.

har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt.

Har köpt

*1st 450l kar med tillhörande möbel

*1st Lysramp 2*54w T-5

*1st skummare

*1 st cirkulationspump

*1st värmare

grjerna är beganade ca: 1 år

allt för 6000kr är det dyrt eller billigt

Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ljuset räcker till kolonianemoner, skivanemoner, vissa mjukoraller så det duger att börja med. Allteftersom du blir mer och mer erfaren så kan du uppdatera ljuset den dagen när du är mogen för stenkoraller. Har man bara fisk så behövs inte så jättemycket cirkulation, Det är lättare att ge råd om du berättar dina planer på hur och vad för typ av akvarie du vill ha.

jag håller inte med svärd i hans råd angående cirkulation. Även i ett fish only akvarium behövs MKT cirk...o kanske ännu mer! Varför? Jo: med mkt fisk blir belastningen oerhört mkt högre, o risken för detritusansamling är större än i ett korallkar med lite fisk. Detta leder till ful sten med alger..o i ett fiskakvarium är vacker sten med kalkalger A o O, för de blir substitutet för brist på koraller. Lika mkt eller MER cirkulation i ett fish only! Snåla ALDRIG på cirk...de är ingen stor utgift i sammanhanget o skall ha högsta prioritet.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte heller förstå varför man ska ha så kraftig cirkulation i ett kar med enbart fisk. I ett kar med fisk och LS så kan man öka upp lite mer, och med stenkoraller så kanske man ska ha ännu mer ändå, men med enbart fisk ser jag inget större behov av speciellt kraftig cirkulation.

Sen kan man ju diskutera om kalkalger är vackert eller inte, jag ser hellre att det ser ut som det gör i naturen, dvs en del andra alger på stenarna.

Till Fredrik: Jag hoppas du kommer trivas här på guiden och som du märker kommer du få en hel del olika svar på dina frågor och tankar. Det gäller att hitta det som passar dig och dina val är mer avgörande än vad andra tänker och tycker. Det är ju du som ska titta på akvariet, inte resten av medlemmarna. Ok, iofs så kan det var akul med bilder på karet, men du förstår vad jag menar. :)

Varmt välkommen och lycka till i denna underbara hobby! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...