Gå till innehåll

Polymerplast i karet?


pikkenix

Rekommenderade inlägg

hej alla plaster är polymerer men det dom troligen har gjort i detta fall och detta är jag tämligen säker på är en säkerhets beskrivning då dom själva inte vet alltid vad det är för plast.

denna produkt är med stor sannolikhet producerad i återgranulerat material som dom får under andra produktioner så det kan vara alla möjliga sorters material vid olika tilllfällen.

jobbar i denna

branchen sedan 19år tillbaka och vet att nästan alla plastformsprutnings fabriker har produkter som dom gör så här med.

dock kan jag säga det att ca 2% färg tillsats i plasten och vad kan den väga 250gr kanske.

50gr färg då i den är det ca 75% Polyetylenbärare som är helt ofarlig så det blir inte mkt kvar i plasten som kan vara giftigt. och med detta hur mkt utav den lilla 25% är det som verkligen går ut i akvariets vatten.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skönt med svar från någon som kan sina grejer!

Men 2% av 250gr är väl 5gr inte 50, så om jag förstår dig rätt är det 25% av 5 gr som kan läcka ut i karet - alltså 1,25gr färg. Vad innebär det, är det så pass lite att det är ofarligt?

Tack peter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visst du har rätt med vikten. jo det är ju så med att i dom 1,25gr så är det kanske endast hundradels gram som kan vara tungmetal eller metall tror om jag inte minns fel att rödfärg kommer från järnoxid men är inte helt hundra på detta. svart färg är. chimmrök, krita och polyetylen som bärare med det kan även abs eller polycarbonat.

som sagt det skall troligen vara mkt plast för att det skall läcka ut för mkt gift i akvariet-

själv var jag inne på att tillverka revpelare i polyamid plast som tömts ur extrudern gärna fuktig då den blir ihålig och full i porer den ser nästan ut som levande sten när den kallnat och man kan forma den precis som man vill. la det testet på hyllan verkade lite dumdristigt "var i början i min saltakvarie tid"

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...