Gå till innehåll

pulveriserad montiporabas


Rekommenderade inlägg

I morse upptäckte jag att en av montiporornas bas va helt vit o liksom höll på att lösas upp!

Först tänkte jag..hjälp..parasit!?? plattmask??...men sen vet jag att jag la lite Joes Juice på en porites i närheten för jag ville testa om de kan va ett bra sätt att minska dess spridning i sidled. montiporan är 3 cm därifrån o kanske spillde jag lite på den. de vore den bästa förklaringen, då är ju allt frid o fröjd.

men på stenarana har jag också märkt så kryp...små små kräftdjur kanske..som springer omkring med snabba o ryckiga rörelser...kan de va nån parasit...hur ser den elaka formen av plattmask ut?? rör sej inte den betydligt långsammare??

Ingen anna korall är konstig...kanske nån ljusare fläck på enh acropora också, men den fläcken är nära tillväxtxoonen o ej vid basen, så de har jag inte tolkat som plattmaskangrepp...eller??

ni med erfarenhet av plattmask o andra parasiter som angriper sps...lär mej..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Montipora digitata som är i "handbollsstorlek" som har helt vit bas.

Fast den verkar inte speciellt skör där, den går hellre av i topparna när man "fumlar" runt i burken.

Går den lätt sönder eller är bara färgen annorlunda ?

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Montipora digitata som är i "handbollsstorlek" som har helt vit bas.

Fast den verkar inte speciellt skör där, den går hellre av i topparna när man "fumlar" runt i burken.

Går den lätt sönder eller är bara färgen annorlunda ?

.

just vid basen verkar den väldigt spröd...en av "pinnarna" som såg sämst ut bröt jag med vilje av, va verkligen sprött. de finns nu två friska armar kvar, som jag hoppas tar sej. annars kanske jag får ta bort hela denna koloni, om de hänt nåt med den...mest orolig för om de kan va nån paratsit, för då lär ju problemet återkomma..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det vävnaden som är borta, eller "skelettet" också?

Ifall det är skelettet så är det inte monti nudies eller red bugs, kanske en krabba eller liknande?

de är nog egentligen skelettet också...liksom urgröpt...lite krabbor har jag ju, o jag har sett hur dom på nätterna skrapar kalkalger på stenarna...så vem vet

mer förslag?? hur brukar plattmask se ut o bete sej...jag har bara tydligt haft erfarenhet av den "snälla" planaria rubrum..hur ser den andra sorten ut?? som sagt,-..de djur jag ser rör sej mkt snabbt o ryckigt,...mer som små kräftor kanske..kan de va en parasit??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Vilken typ av montipora är det fråga om? Det finns ju massor av varianter, flakväxande, "grenande", confusa mm. Jag har flera arter och olika erfarenheter med varje art.

Hej!

Jo, en montipora digitata...kan de kanske va en krabba som vart framme?? tacksam om du har nåt uppslag:)

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas.. det ska finnas en eller tvo liknande trodar angoende montipora som pulveriserats...

Orsakerna till det minns jag faktiskt inte.. men detta har aven hent mig... do jag en dag sog at montiporan sog veldigt gles ut i fargerna... so jag provade rora den och do smulades den sonder... och det verkade ha spridit sig... trodde hela kolonin skulle ryka... jag fraggade montiporan

men de flesta bitarna klarade sig....

I mitt fall tror jag att det varr for at jag hallde i nytt saltvatten och montiporan treffades me de nya kanske oupplosta saltet eller liknande... eller hastig nitrat senkning... tror inte din montipora treffats av nogot kryp...

Har det sket nogra drastiska forendringar i karet eller ha du borjat med nogot nytt etc etc ?

ligger du logt po nogot i dina parametrar... ?

Annars kan du soka po deta jag starta en trod som heter doende montipora du kanske hittar nogott tips dar ?

Iallfall hoppas det loser sig och att korallen mor bettre o klarar sig... men smula inte sonder de svaga bitarna for de klarade sig hos mig...

Aven Gustaf po forumet ska ha skapat en trod angoende montipora som lost upp sig...

(med bilder)

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...