Gå till innehåll

Vad tror ni om avståndet?


adddo

Rekommenderade inlägg

Byggde om lite i revet igår för att placera om pumparna då jag inte var helt nöjd med hur flödet var innan.

Nu har jag lite ågren över placeringen av en Tunze 6100.

Den sitter på ena kortsidan och blåser rakt på en revdel med flera acroporor som befinner sig på andra sidan. Den styrs av en singlecontroller som pumpar typ 4000-12000 med 3 sekunders intervall.

Från utblåset på Streamern till närmaste acro'n skulle jag tippa att det är ca 1 meter.

Vad tror ni om detta? Vet att det är okej för det mesta så länge det inte är för nära... 1 meter känns ok men tänkte se om nån annan har streamers riktade rakt på koraller eller om alla gör som jag gjort tidigare och låter dem blåsa runt i karet så vattnet bara "rör" sig överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen fara med en streamer, den sprider ju vattenströmmen ganska brett, men samtidigt så gäller det ju att få till helheten så det inte blir några döda zoner där smutsen samlas. Har du bara löst helheten så tycker jag att du kan ha kvar den.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är några problem med en streamer och 1 m avstånd. Dock tror jag inte zoner där vattnet rör sig mindre är någon fara heller. Kan vara bra att skiten samlas på ett ställe även om jag själv just nu funderar på hur jag ska lyckas få den zonen i sumpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...