Gå till innehåll

Reflektor till MH


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag vill bygga en reflektor till en MH-lampa, men kan inte hitta nån som säljer reflektorer.

Det bästa jag har kommit på hittills är att köpa ett par strålkastare på Biltema eller Clas Ohlsson (som kostar 40-50 SEK/st.), slakta dem och använda deras reflektor-plattor. Har tittat på t.ex. growsystems, men där tar ju de 370:- för en så det blir c:a 9 Biltema strålkastare för den summan...

Vet ni var man annars kan hitta sådana reflektor-plåtar? Har ringt Sallen i Uppsala, Elfa och Ahsell, men ingen av de har reflektorer till salu, bara armaturer.

PS. Nu när jag är i farten så kan jag fråga samma sak för T5-rören...

Tack,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. När det gäller reflektorer till MH så kan man ju bocka högglanspolerad plåt, det var nån på forumet som hade gjort det.

T5 däremot finns det reflektorer från Arcadia med hållare, de flesta Zoohandlare tar hem dessa om de inte redan har de. Ser att Du bor i Uppsala, då är det ju inte så långt till Bromma... Akvarielagret brukar ha dessa hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det har jag sett. Men borde inte reflektorerna i en sådan strålkastare vara högre reflektionsgrad än polerad aluminium? Nu är det kanske hårklyveri, men varje lux reäknas jusmiley2.gif.

Var köper man de här aluminiumplåtarna?

Zippo: Måste inte du polera skivan efter ett tag?

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det har jag sett. Men borde inte reflektorerna i en sådan strålkastare vara högre reflektionsgrad än polerad aluminium? Nu är det kanske hårklyveri, men varje lux reäknas jusmiley2.gif.

Var köper man de här aluminiumplåtarna?

Zippo: Måste inte du polera skivan efter ett tag?

/Vahagn

nja det blir mkt blankt och en "köpe" reflektor på mh är ju inte så blank tror inte blankheten är det viktiga utan vinklarna i reflektorn

vanlig plåt tror det finns högglanspolerad att köpa okså fördelen jag ty´cker med aluminium är lättare att bocka & det är inget varmt "kan ha handen på plåten när lampan är igång "

jag har kört den nu kanske 2-3 mån & ser ingen beläggning än iaf !

lite info om den + aluminium http://www.reeffanatic.com/products/light-reflectors/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä inga hål det går bra kommer ju ut lite på sidorna jag hargjort gavlar okså men lite springor finns det väl ! jag ä mycket nöjd med den ska straxt göra en till till min andra 250w

*lite off topic*ang det här med reflektorer så fick jag en rund växt lampaaven kompis med en special g23 26w lampa i och ljuset från den är grym!! reflektorn är gjord som en solfjäder i många små delar "rund" kul design som funkar kanon !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...