Gå till innehåll

Lima scabra


port513

Rekommenderade inlägg

Mer info: Flame Scallop - Lima Scabra

scabra1.jpg

Bild från aquahobby.com

Har sett dessa i butik vid ett par tillfällen, vissa verkar överleva ett atag andra dör snabbt, så jag vet inte om det har med transporten eller brist på mat att göra, men det finns ju en del nya foder som är anpassade för musslor och andra "skaldjur".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, snygga enligt mig ;)

Men går de att hålla i våra akvarier utan att den lider brist på vettig mat?

Funderat på om följande kan hålla den vid liv och vid god hälsa.

Ultra-Clam 70%

Ultra-Pac 10%

Ultra-Life 20%

Ultra-Bio 1-ampull

Ultra-Booster Några droppar

Ultra-Min S Tills det är 1-2mm ovanför den fasta massan

Tanken är att blanda Ultra-Clam, Ultra-Pac, Ultra-Life med Ultra-Min S till en fast massa, sedan hälla på Ultra-Min S till ett par mm ovanför massan. Tillsätta en ampull Ultra-Bio till detta och låta det stå över natten.

Sen droppa i lite Ultra-Booster och hälla på med Ultra-Min S tills ett par mm ovanför massan igen och sen låta stå ett par timmar för att "gojsa" till sig.

Detta är vad jag tänkt mata med om det ens är möjligt. Jag har bara läst mig till vilken mat som kan fungera så jag vet faktiskt inte om den verkligen gör det eller inte.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man lyckas bättre genom att utfodra med levande phytoplankton men inte i för stora mängder för det triggar en Lima scabra till reproduktion. Mera nyfiken ?? Här finns en bra artikel att köpa.

http://jn.physiology.org/cgi/reprint/36/2/371

Nu börjar det låta intressant här, vart hittar jag vettig levande phyto? Eller det är bara att leta upp sin gamla utrustning och börja odla själv?

Har du provat hålla Lima scabra själv?

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bästa är nog att odla själv. Visst har jag provat Lima scabra. Den jag har haft längst varade tyvärr bara strax över ett år har jag för mej. Största problemet med dom är att dom hoppar omkring innan dom fäster i nåt. Och då ofta in under sten (omöjliga att gräva fram).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bästa är nog att odla själv. Visst har jag provat Lima scabra. Den jag har haft längst varade tyvärr bara strax över ett år har jag för mej. Största problemet med dom är att dom hoppar omkring innan dom fäster i nåt. Och då ofta in under sten (omöjliga att gräva fram).

Med tanke på akvariestrolek och kunskap kan du då rekommendera denna eller inte?

Att odla mat är inget jag är rädd för så det går att ordna.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där satte du mej på pottan. Som handlare vill jag inte rekomendera ett djur som är såpass svårt att hålla vid liv i akvarium. NEJ. Men, som privatperson som gillar utmaningar så har jag själv alltid haft svårt för när det udda och lite utmandande dykt upp i butiker (mycket tvetydigt det här). Det där är en samvetsfråga. Bara du själv vet hur pass långt du vill sträcka dig för att lyckas med Lima scabra. Till en början finns det massor att läsa om just Lima scabra och dess överlevnad under olika förhållanden (mest temperaturförhållanden men ändå). Jag brukar försöka läsa mej till så mycket jag kan. Leta, läs, bli medlem i utländska forum, fråga där om någon har ett bra tipps. Så fråga dej själv hur viktigt djuret är och vad du själv är beredd att göra för att klara av att hålla det under bäst möjliga förhållanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...