Gå till innehåll

Ytterligare en nybörjare... Clownhotell


Matthews

Rekommenderade inlägg

Har en fråga till alla er saltvattensakvarister? Vad ligger era kostnader på egentligen...? Jag har i princip köpt det billigaste karet som finns att få tag men efter bara 1 månad har jag lagt ut närmare 9000:- på kar, sten, koraller och kringutrustning. Vad sjutton har ni med stora kar egentligen för budgetar...?

Ingen har väl dock sagt att det är billigt med saltvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl då vara så länge det inte racklar och det är inte ofta som det inte gör det.

Men nog finns det vettigare saker att lägga pengarna på, betala av på huset där håller sig värdet betydligt bättre. Eller sätta pengarna på kottarnas konto, mkt. bättre investering som håller en lång tid. Ett akvarium är visserligen roligt men det är fortfarande inte värt dom löjliga rövarsummor som handlarna tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har bränt ca 6500:- på mitt 240 som ni kan se här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19406

vist kan de bli dyrt men det blir ju va man gör de till, måste man ha allt nytt så kostar de mer, kan man hitta en del begagnat så blir det grymt mycke billigare spec då stenen springer iväg och begagnad får man oftast för under halva priset, sen finns det en massa massa teknik som skummare, pumpar m.m. m.m. att hitta begagnat som gör de hela billigare o så gör nog många som mig att hoppa över från sötvatten och hade då redan kar och kanske lite annat som tex nån/några pumpar som kan komma till användning, sen så kan man gå ihop me nån polare när man ska köpa tex osmos (om man inte har så pass stort kar och bara behöver lite vatten ibland) för att snåla in en slant som man kan lägga på fisk eller nått.

finns många sätt att dra ner kostnaderna på om man bara tänker, letar o hör sig för!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lägger upp en ny bild på clownhotellet som har gått i ca 1,5 månad. Har börjat växa lite olika gröna och röda alger förutom kalkalgerna, något att oroa sig för? Alla värden ser prima ut. Tillsätter 2 ml All in one i veckan. Har två krabbor, en mörkbrun med röda ögon som verkar ganska beskedlig... men även en ljusbrun hårig sak med lite större klor som jag tror varit på två av eremiterna. De har fått sina skal delvis uppbrutna vid öppningen. Antar att jag borde försöka fånga in den där rackaren...?

post-3555-14468914998866_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du det med microbubblorna - jag antar att du har en extra pump i sista facket och att den drar med sig bubblorna. Själv har jag slängt ut skummaren och kör enbart med en 600 liters pump i sista facket. Biobollar och filtersvamp i övriga fack.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag skickade ett meddelande till dig ang microbubblor!

Trilobite, jag har gått om extraskal till eremiterna, de byter lite då och då! Jag anar dock att det är den där håriga krabban som varit framme och ställt till det...Kan givetvis ha fel, men den där krabban har fått sina chanser! Nu ska han ut! Försökte lite smidigt fånga honom med en leatherman igårkväll men ack så snabb den lille jäkeln var... Tips på infångningsmetod emottages tacksamt! Har dock lite svårt med "petflaske-tricket" osv i mitt lilla kar...

Är även lite orolig för algtillväxt på stenarna...Gröna fjäderliknande alger som börjat ta lite oroande fart. Ska jag ingripa? Har lågt fosfatvärde om jag läser testet rätt, 0.01.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...