PikeDevil Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Hej alla! Efter mycket snokande på forumet så startar jag en egen tråd. Efter många år av sötvattensakvarium så tar jag steget och börjar med saltvatten. Jag har ett åttakantigt akvarium som är lite drygt 100 liter + en sump på ca 60 liter. Jag har styrt kosan mot Ö-vik och inhandlat 30 kilo inkörd levande sten med mycket roligt på och ca 40 liter begagnat vatten. Den teknik jag kör med är 2 st Maxi-jet Power head (1 st 1200 & 1 st 1000), 100 w doppvärmare, 70 w Mh (i veckan, nu kör jag med dubbla T8 ljusrör) och en vansinnigt stor Fathom skummare, ju större desto bättre tänkte jag Men frågan är den: jag har ingen pump som kopplar ihop sumpen med akvariet. Jag tänker placera all teknik, utom cirkulationspumparna, i sumpen. Det är ca 80 cm höjd mellan vattenytorna. Någon som har ett förslag på en bra pump?Mvh Jörgen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
totto Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Välkomen till SG:W: alltid roligt med fler saltvattenakvarister.jag har en eheim pump som retur och den har funkat kanon, dem finns i några olika styrkor, men det finns många olika på marknaden, du får helt enkelt kika runt i butiker och webshoppar.mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 18 december 2007 Författare Dela Postat 18 december 2007 Tack för det Tomas!Jag ska kika runt lite. Ungefär vilken styrka tror ni behövs till ca 70-80 cm höjd... Men det kanske står på pumparna iofs Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 18 december 2007 Dela Postat 18 december 2007 Eheim är ena riktiga arbetshästar. Dom är inte tystast eller billigast, men dom håller en livstid. Ser man till att sköta om dom så brukar dom sällan eller aldrig krångla. Min pappa har ett ytterfilter som får gå ganska långt mellan rengöringarna, men det har hållit i 30 år hittills... Än har han inte bytt varken lager eller impeller. =)Eheim har dessutom hyffsade effektkurvor nånstans på deras webb där man kan se hur kurvan dalar vid olika höjd.Annars tror jag att du får räkna med att försöka ha ~1500l/h pump om du vill ha ut ungefär hälften. Skulle du dubblera effekten (säg 3000l/h pump) så får du kanske 2000-2500l/h, så det kan skilja rätt rejält bara på själva "massan" pumpen är på...Hoppas du blir nöjd med stenen. Jag har inte stora förhoppningar på att min Halimeda klarar sig vid en sån där flytt, men sporerna borde rimligtvis finnas kvar tills rätt förhållanden blir till... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 18 december 2007 Författare Dela Postat 18 december 2007 Jo jag är riktigt nöjd med stenen, allt lever faktiskt vad jag kan se... Till och med stenkorallerna, dock har två blivit lite vit längst upp. Nu väntar jag bara på att få hämta min Mh lampa. Jag ska posta några bilder hur det ser ut snart. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 19 december 2007 Författare Dela Postat 19 december 2007 Här kommer en riktig nybörjar fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:Visst borde det fungera att använda ett externt filterpumphuvud med utlopp och inlopp till att koppla ihop sumpen med akvariet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Klart att det går, det finns de som kör på det viset, iofs med levande sten i filterbehållaren, men man kan så klart köra utan också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 3 januari 2008 Författare Dela Postat 3 januari 2008 Äntligen är den första Nemo hittad Jag har mätt Kh och det var lågt, 6,4. Detta bara en dag efter ett 10 % vattenbyte. Jag funderar på att tillsätta bikarbonat. Är det någon som vet hur mycket man ska dossera? Visst funkar det med vanlig bikarbonat från vilken matvaruaffär som helst? Tacksam för svar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 januari 2008 Dela Postat 3 januari 2008 Ja det skall bara stå natriumbikarbonat på påsen. Räkna med att en max rågad kaffesked höjer ditt kH ungefär en enhet och att det är max du bör tillsätta åt gången. Du kan göra det flera gånger per dag bara du ha minst 10 timmar emellan så karet hinner ställa in sig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 3 januari 2008 Författare Dela Postat 3 januari 2008 Snabbt svar! Tack så mycket... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 7 januari 2008 Författare Dela Postat 7 januari 2008 Jag har ett helt gäng knallröda tusenfotingar. kroppen är röd med vita taggar som "fötter". Jag har sett 3 samtidigt så det är nog ett helt gäng. Den längsta är ca 1 dm lång. Det har även börjat komma små bäbisar som bara är någon cm och lite gråare. Är det någon som vet vad de är för något. Bra eller dåliga? De har inga fiender direkt då jag bara har clownfiskar än så länge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 januari 2008 Dela Postat 7 januari 2008 Fireworms.De är bara fiender till dina fingrar. Mina svullnar i alla fall upp ordentligt när jag blir stucken. Annars är de revsäkra och äter framför allt den mat som clownerna missar eller inte klarar av att smälta ordentligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 9 januari 2008 Dela Postat 9 januari 2008 Jag brukar plocka ut dom stora om jag får chansen, annars får dom vara. Se bara till som Stig säger att inte plocka dom med fingrarna... Taggarna går av i huden och sitter kvar och irriterar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 13 januari 2008 Författare Dela Postat 13 januari 2008 Det har börjat att sticka fram ganska långa svart/vit randiga armar ur några sprickor i stenen. De är inte mjuka som glasrosarmar utan ser mer styva ut. Några armar sticker just upp brevid min julgran (Litophyton) och den ser lite besvärad ut av den, mer indragen en vanligt. Så till frågan: ska dessa armar få samma behandling som glasrosor, dvs varmvatten rakt upp i nyllet? Mvh Jörgen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 januari 2008 Dela Postat 13 januari 2008 Nej armarna tillhör en ormstjärna så försöker du göra något springer den bara iväg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 13 januari 2008 Författare Dela Postat 13 januari 2008 Ja, nu när du säger det så ser jag att det är två sånna rackare. Spännande att man ser nya saker varje dag i stenen. Är det någon som vet om ocellaris trivs i Rhodactis korall? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 januari 2008 Dela Postat 13 januari 2008 Är det elefantörat du menar så är den känd för att äta clowner. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 13 januari 2008 Författare Dela Postat 13 januari 2008 Nja jag vet inte om den kallas elefantöra... Men detta är en bild på korallen jag menar. Jag har fått namnet Rhodactis av den jag köpte den av. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 januari 2008 Dela Postat 13 januari 2008 Elefantörat heter egentligen Amplexidiscus fenestrafer men jag har sett den som Rhodactis i affärer. Det händer att clowner går i Rhodactis indosinensis men de har ofta lång invänjningstid.Hos mig har det tagit flera månader och de är inte så särskilt intresserade av skivisarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 20 januari 2008 Författare Dela Postat 20 januari 2008 Hej alla!! I morgon blir det flyget till Göteborg från Umeå pga. bilköp. Jag tänker passa på att gå på lite akvarieaffärer för att se om jag kan inhandla något kul. Är det någon som vet av någon bra affär i Göteborg? Tror ni att tex turbosniglar eller koraller klarar av en bilfärd på 100 mil? Jag antar att ju mer vatten de får vara i desto bättre... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Då skall du titta in hos Herkules Zoo. En mycket trevlig butik med runt 15 saltvattenskar. Bra priser, ett och annat fynd kan göras. Har en hel del tillbehör också. Lite lurigt att hitta butiken om man inte känner till GBG. Kanske ingår GPS i bilköpet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Hercules har de 15st salt kar? Det finns även: Marinakvariet, Lerum och BioTed Marine. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PikeDevil Postat 20 januari 2008 Författare Dela Postat 20 januari 2008 Tyvärr ingår inte en gps... Jag får kolla på eniro eller dyl. Tack för tipsen. Det verkar finnas fler affärer i gbg än i Umeå Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Hercules har de 15st salt kar? Det finns även: Marinakvariet, Lerum och BioTed Marine.Nja, 12 kanske det är. Tvivlar på att de andra butikerna har öppet måndagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
metcrue Postat 20 januari 2008 Dela Postat 20 januari 2008 Det är nog bara att ringa och fråga dem, jag vet att både Ted(Bioted) och Bengt(marinakvariet) är flexibla. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.