Gå till innehåll

Åttakantigt projekt!


PikeDevil

Rekommenderade inlägg

Hej alla! Efter mycket snokande på forumet så startar jag en egen tråd. Efter många år av sötvattensakvarium så tar jag steget och börjar med saltvatten. Jag har ett åttakantigt akvarium som är lite drygt 100 liter + en sump på ca 60 liter. Jag har styrt kosan mot Ö-vik och inhandlat 30 kilo inkörd levande sten med mycket roligt på och ca 40 liter begagnat vatten.

Den teknik jag kör med är 2 st Maxi-jet Power head (1 st 1200 & 1 st 1000), 100 w doppvärmare, 70 w Mh (i veckan, nu kör jag med dubbla T8 ljusrör) och en vansinnigt stor Fathom skummare, ju större desto bättre tänkte jag ;)

Men frågan är den: jag har ingen pump som kopplar ihop sumpen med akvariet. Jag tänker placera all teknik, utom cirkulationspumparna, i sumpen. Det är ca 80 cm höjd mellan vattenytorna. Någon som har ett förslag på en bra pump?

Mvh Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkomen till SG:W: alltid roligt med fler saltvattenakvarister.

jag har en eheim pump som retur och den har funkat kanon, dem finns i några olika styrkor, men det finns många olika på marknaden, du får helt enkelt kika runt i butiker och webshoppar.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eheim är ena riktiga arbetshästar. Dom är inte tystast eller billigast, men dom håller en livstid. Ser man till att sköta om dom så brukar dom sällan eller aldrig krångla. Min pappa har ett ytterfilter som får gå ganska långt mellan rengöringarna, men det har hållit i 30 år hittills... Än har han inte bytt varken lager eller impeller. =)

Eheim har dessutom hyffsade effektkurvor nånstans på deras webb där man kan se hur kurvan dalar vid olika höjd.

Annars tror jag att du får räkna med att försöka ha ~1500l/h pump om du vill ha ut ungefär hälften. Skulle du dubblera effekten (säg 3000l/h pump) så får du kanske 2000-2500l/h, så det kan skilja rätt rejält bara på själva "massan" pumpen är på...

Hoppas du blir nöjd med stenen. Jag har inte stora förhoppningar på att min Halimeda klarar sig vid en sån där flytt, men sporerna borde rimligtvis finnas kvar tills rätt förhållanden blir till...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Äntligen är den första Nemo hittad :) Jag har mätt Kh och det var lågt, 6,4. Detta bara en dag efter ett 10 % vattenbyte. Jag funderar på att tillsätta bikarbonat. Är det någon som vet hur mycket man ska dossera? Visst funkar det med vanlig bikarbonat från vilken matvaruaffär som helst?

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skall bara stå natriumbikarbonat på påsen. Räkna med att en max rågad kaffesked höjer ditt kH ungefär en enhet och att det är max du bör tillsätta åt gången. Du kan göra det flera gånger per dag bara du ha minst 10 timmar emellan så karet hinner ställa in sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett helt gäng knallröda tusenfotingar. kroppen är röd med vita taggar som "fötter". Jag har sett 3 samtidigt så det är nog ett helt gäng. Den längsta är ca 1 dm lång. Det har även börjat komma små bäbisar som bara är någon cm och lite gråare. Är det någon som vet vad de är för något. Bra eller dåliga? De har inga fiender direkt då jag bara har clownfiskar än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har börjat att sticka fram ganska långa svart/vit randiga armar ur några sprickor i stenen. De är inte mjuka som glasrosarmar utan ser mer styva ut. Några armar sticker just upp brevid min julgran (Litophyton) och den ser lite besvärad ut av den, mer indragen en vanligt.

Så till frågan: ska dessa armar få samma behandling som glasrosor, dvs varmvatten rakt upp i nyllet?

Mvh Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elefantörat heter egentligen Amplexidiscus fenestrafer men jag har sett den som Rhodactis i affärer. Det händer att clowner går i Rhodactis indosinensis men de har ofta lång invänjningstid.

Hos mig har det tagit flera månader och de är inte så särskilt intresserade av skivisarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!! I morgon blir det flyget till Göteborg från Umeå pga. bilköp. Jag tänker passa på att gå på lite akvarieaffärer för att se om jag kan inhandla något kul. Är det någon som vet av någon bra affär i Göteborg?

Tror ni att tex turbosniglar eller koraller klarar av en bilfärd på 100 mil? Jag antar att ju mer vatten de får vara i desto bättre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då skall du titta in hos Herkules Zoo. En mycket trevlig butik med runt 15 saltvattenskar. Bra priser, ett och annat fynd kan göras. Har en hel del tillbehör också. Lite lurigt att hitta butiken om man inte känner till GBG. Kanske ingår GPS i bilköpet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...