Gå till innehåll

Getto nitratfilter


aerie

Rekommenderade inlägg

Eftersom Zippo byggde en billig "getto" skummare så tyckte jag att jag får väl ta och bräcka honom och satte ihop en nitratreaktor så billigt jag kunde. Tyvärr ligger svavelkulorna och väntar i Växjö så den är ju aningen svår att testa på det viset. Men flödet fungerar bra,den är tillräckligt tät för att jag inte ska orka bry mig om att limma den(iaf inteinnan jag vet om den fungerar ändå,är den väl limmad så går det inte att ta isär den längre).

Här är litet bilder,var svårt att ta någon bild då jag testade tätheten på den i karet då jag inte hade någon hand över men man såg ju att det sakta sipprade in saltvatten i det söta,tror inte detta kommer vara något problem när densiteten är samma på båda sidor.

Bild på flödet utan någon strypning ännu,är ju som synes inga större mängder men betydligt mer än 3 droppar i sekunden:smiley9:

Korken med utflödet kan även extraknäcka som kattleksak

I princip så är väl funktionen som en skummare utan in och utlopp(testade den faktiskt som detta men orkade inte hålla den i karet tillräckligt länge för att se något skräp formas på bubblorna). Det som skasättas dit merpå den är en strypning på inloppet för att fålagom mängddroppar i sekunden samt ett PVC-nät som ska ligga ovanpå granulatet,underpumpens inloppsrör så den intedrar in kulorna.

Kostnaden är väl ungefär:

Pump 90kr,rör 20kr,ballongrör från Max gratis,saftflaska 20kr(tackar för den Peter,den var ju perfekt:smiley17:),PVC-nät försumbart,slang och strypning 15kr. Sen tillkommer svavelkulorna som jag inte har koll på vad de kostar men tror det var runt 200kr för 1L. Så runt 350kr har den gått på,ska bli intressant och se om den fungerar för vacker är den ju inte :Död:Sänker den nitraten men inte tillräckligt så kommer jag slänga i den i ett framtida nano istället för skummare.

Så där,nu är det dags att sätta igång med en 300kronors kalkvattenreaktor,kommer se ungefär likadan ut fast med 1,5L PET istället. Funderar på om det finns någon tävling för fulaste akvarieutrustning någonstans:smiley2:.

post-826-14468912078182_thumb.jpg

post-826-14468912078302_thumb.jpg

post-826-14468912078374_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Coolt! Jag har tänkt göra något liknande, men har inte orkat ta itu med det eftersom jag inte orkat köpa svavel...

Finns det någon risk att det blir så pass stort motstånd i flödet att inloppet börjar pressa ut vatten istället? Å andra sidan, då suger den väl in genom korken istället.

Är det elrör? Är det salt-safe? Praktiskt i så fall, är ju formbart och lättkapat.

Saftflaskor och dylikt är jättesmidiga till småprojekt, just nu har jag en som pumputflödesspridare... :)

Om du hade en vit kork istället och fick rören överväxta med kalkalger skulle det helt plötsligt se ganska proffsigt ut. Ingen extrem fulfaktor alltså. :-)

När det gäller kalkvattenreaktor - har man nivåreglering redan som sörplar vatten regelbundet så räcker det med en PET och en backventil som man sätter mellan pumpen och sumpen. Det är billigt det... (Tunze har exakt en sådan konstruktion som tillbehör för ca 750kr)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ha ha ha den va go !!!

jag som trodde jag va ensam :smiley2:.jag gjorde min enligt deltec principen vatten in under går upp igenom kulorna & ut högst upp med en kran som reglerar droppet ! har gått nu i ca en vecka med 1 droppe i sec

post-781-14468912078446_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch,du ser ju ut att ha gått in för din Zippo

Fattar inte riktigt din konstruktion dock,pumpen tar vatten utifrån och pumpar in i reaktorn,men det går bara 1 droppe i sekunden ut? Har du en öppning till för att släppa ut överblivet vatten innan det går in i reaktorn eller är den så klen pumpen?

Elrör är väl vanliga PVC-rör,jag ville minnas att det stod det på dem men nu hittar jag inte texten någonstans,kan ha varit så att jag frågade expediten också.Dock så är det lim inuti skarvarna på 90gradaren(jag har kapat av skarvarna men jag HADE 2 st som jag gjort rent från lim med diskmedel,verkar tyvärr som att flickan tolkar allt som hon inte vet var det ska vara från diskstället som skräp så de är borta numera).

Angående flödet så vet jag ärligt talat inte ännu,min pump är på 600L/h och den klarar ju inte att suga in så mkt vatten att den klarar pumpa upp det speciellt högt,hade från början hela röret i från botten på flaskan och 50cm upp,gick inget vidare milt sagt. Skulle det vara så att granulatet ger för stort motstånd så får jag väl finna en lösning på det då

Har tyvärr ingen nivåkontroll utan tänkte bara låta gravitationen sippra ner lite vatten i kalkvattensflaskan och vidare ut i karet så jag behöver något som rör runt lite där uti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

njae jag köpte ett trasig filter av dimorb som jag modifierade !pumpen trycker bara 300l/h så detblir baraett litet tryck i "tuben" "fick limma om den lite med acrifix" men jag har kollat på deltec filtren och där sitter kranen på utslangen så principen är precis samma. ang el-rör så har jag & fler med mig andvänt det förut så det är nog ingen fara ,om du vill vara lite försiktigare så finns halogen-fria sådana ska vara mindre gift i dom men dom är tyvärr svårare att böja om du ska röra om i kalken får du la åka till en loppis & köpa en billig discolampa som du tar motorn ifrån smiley2.gif.

jag har en ligger snurrar ca 30v/m liten smidig sak !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag har inte limmat botten den är bara tätad med silicon som alla vet sitter silicon inte så bra på plexi så man kan lätt ta isär det, tänkte komplettera med ett par nylonskruv men det behövdes ej. detsitter en borrad plexiskiva sedan en bit filtermatta som tätar så att kulorna stannar där dom ska. alltså 2 borrade plexi skivor & 2 filtermattor en i varje ände av filtret jag funderar även på att sätta en liten behållare med kalksten isom det får droppa igenom på slutet ,för ph haltens skull !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! o enkelt!smiley1.gifFunderade lite på kranen, på mitt Aquacarefilter så ska man reglera vattnet >filtret, inte från filtret. Vet dock inte om det har någon praktisk betydelse?smiley5.gif.Alltså påfyllning med vatten sker i stort sett droppvis...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm ser nuatt man inte alls stryper utgående på deltec FR 509 utan ingående smiley9.gifhur jag nu kunde se så fel .ja ja mitt funkar ju bra iaf !nog för att jag har så klen pump.heller om man ska flytta kranen kanske ?jag tog förövrigt kranen från min kalkmixer "har inte hittat gardenamicrodripp kranarna här i stan än"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...