Gå till innehåll

Plågeri eller ej?


havre

Rekommenderade inlägg

Behöver få ventilera mig lite och höra andra personers åsikter, för det kan mycket väl vara så att jag överreagerar.

Idag tog jag en titt förbi en nyöppnad zoomarknad för jag tänkte se hur den blivit nu efter att de flyttat. Tidigae hade de endast sötvatten och de tillhandahöll gurami, dvärgciklider m.m., rena "sällskapsfiskar". Nu har de däremot, som tidigare sagts, flyttat och utökat akvaiumavdelningen med en saltvattensavdelning. Är väldigt kul att hobbyn sprids, men jag tror inte att personalen där kommer vara kompetent nog och ha tid till att handleda alla kunder. Det riktiga problemet som jag såg det nu var saltvattenskaren. Dels var det kirurger som gick i kar på ca 50L,karen låg väl på 30x30x50 och i dessa gick kirurger på 13 cm. Vidare var cirkulationen i karen i princip obefintlig, det liknade ett kar för en labyrintfisk. Det som jag såg som väldigt positivt var att karen hade substrat och minst en ls bit i sig.

Är jag bara ännu en som överreagerar eller skall man gå vidare med detta?

Vilken instans är det man anmäler till så att de kan komma och kontrollera att djurskyddslagen efterlevs?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det är fel ang detta men nån hetts jakt på affären skall ej försekomma på detta forum.

Har själv sett många affärer med små saltvattensakvarium å dålig skötsel har väll gjort som så många andra man bara struntar i det, tyvärr.

Fick själv frågan på min lokala affär om jag var intresserad att hjälpa dom att starta upp ett visnings saltvattensakvarium eller hur de skall sköta det hela.

Man kanske kan hjälpa dom istället så de blir mer kunniga inom området eller föreslå att de tar ikontakt med en riktig saltvattensaffär hur de kan få hjälp eller inte med detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas, jag har oxå varit där och reagerat. Det som slog mig var att all ls såg identisk ut. När jag kikade lite extra noga visade det sig att det i 90% av akvarierna inte alls var ls utan en handgjord kopia. Såg ut som glasfiber faktiskt.

Det kändes som att gå 15 år tillbaka i tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommunen har miljö -hälsovårdsinspektörer. Gör en anmälan till kommunen så gör de en inspektion.

Men Inspektörerna är inte särskilt akvariekunniga. Det är mycket möjligt att deras huvudfack är livsmedel. Därför bör du specificera allt som du stört dig på. T.ex stora fiskar i lite utrymme, bristande vattenrening, Artfrämmande miljö. Även om en stenimitation av plast ser naturenlig för oss människor finns det ingen anledning att anta att djuren uppfattar det på samma sätt.

Om du gör detta per mail är de tvungna att diarieföra detta vilket betyder att det inte hamnar i arkivet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Därav nämde jag ej butiksnamnet.

Har haft kontakt med butiken förrut och kan väl säga att vi inte var överrens då heller. Det som gör det framförallt svårt, och oviljan, att kommunicera med butiken är den attityd som man blir bemött med när denna typ av fråga tas upp.

Vidare är det inte mitt jobb att lära upp butikspersonal som skiter i fiskar och bara bryr sig om hästar och hundar, men råkade hamna på akvarieavdelningen denna dag. Är bara så trött på denna nonchalans gentemot liv hos vissa handlare inom akvariebranschen. Framförallt när det gäller saltvatten där "allt" är vildfångat och tär på bestånden.

PS Allt liv är viktigt, inte bara vildfångat. Nu har jag sagt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är djurskyddsmydigheten kontaktad och det var inte bara jag som uppfattade detta som ohållbart utan en annan hade även gjort en anmälan.

Här är en länk som kanske är intresse för andra som också går i liknanade tankar. Får bortse från att just sidan handlar om hästar för alla nummer gäller även oss.

http://www.rhr.nu/djurskydd/anmaln.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...