Gå till innehåll

Stressad gul kiriurg


Mr.H

Rekommenderade inlägg

Igår köpte jag en mjukkorall, ljuslila ca 15 cm hög. Vet ej vad den heter. Efter ett tag så blev min gula kirurg (Flavescens) stressad såg det ut som. Gjorde konstiga ryck fram och tillbaka, ställde sig med stjärtfena neråt och mun uppåt. När jag släckte ner belysningen så lugna allt sig. Normalt igen. Lät de va släckt hela kvällen,natten ,förmiddagen sen tände jag. Då började den med sina ryck igen. Några tips ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår köpte jag en mjukkorall, ljuslila ca 15 cm hög. Vet ej vad den heter. Efter ett tag så blev min gula kirurg (Flavescens) stressad såg det ut som. Gjorde konstiga ryck fram och tillbaka, ställde sig med stjärtfena neråt och mun uppåt. När jag släckte ner belysningen så lugna allt sig. Normalt igen. Lät de va släckt hela kvällen,natten ,förmiddagen sen tände jag. Då började den med sina ryck igen. Några tips ?

så beter sej ofta kirurger...inget onormalt eller fel...min håller ofta på så där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite konfunderad.. Mina tre gula har aldrig uppvisad något sådant beténde. Inte de andra kirurgerna heller.

Men jag vet inte varför den beter sig så. Det enda jag kommer på är att den kanske reagerar på en ny inredning. Hade diskusar för längesedan som kunde bli tvärrädda om man satte ner en ny rot eller flyttade på växterna, kanske kan vara något sådant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur många andra fiskar har du i karet? såg i början på min salt karriär när man inte hade så många andra fiskar i karet så blev några stressade över att dom var nästan ensamma så några colade vippen bara för det. dom är väl inte riktigt vana det från varken butik eller riktiga havet att gå själva men det är bara spekulationer och lösa teorier ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite konfunderad.. Mina tre gula har aldrig uppvisad något sådant beténde. Inte de andra kirurgerna heller.

Men jag vet inte varför den beter sig så. Det enda jag kommer på är att den kanske reagerar på en ny inredning. Hade diskusar för längesedan som kunde bli tvärrädda om man satte ner en ny rot eller flyttade på växterna, kanske kan vara något sådant?

denmarkerar sitt revir, helt naturligt.den kommer lugna sej men kan alltid göra sådär ibland.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gula kirurg har aldrig heller visat sånt beteende.

Kanske släppte mjukkorallen något i vattnet som kirurgen inte gillade?

Men kemisk krigsföring från mjukisar brukar väl inte påverka fiskar?

Jag skulle nog lägga i lite aktivt kol.

tror inte mjukisen släppt ut nåt. revirbeteende som sagt, särskilt tydligt hos fl. alla mina gula genom åren har betett sej så.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte mjukisen släppt ut nåt. revirbeteende som sagt, särskilt tydligt hos fl. alla mina gula genom åren har betett sej så.
Så du menar att den hävdar sitt revir gentemot en mjukkorall?

Ingen av mina 17 kirurger har ställt sig på stjärtfenan. När de slåss om revir (dagligen) så beter inte mina sig så.

Men det finns väldigt få regler, alla är individer med sitt eget beteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du menar att den hävdar sitt revir gentemot en mjukkorall?

Ingen av mina 17 kirurger har ställt sig på stjärtfenan. När de slåss om revir (dagligen) så beter inte mina sig så.

Men det finns väldigt få regler, alla är individer med sitt eget beteende.

ja..de gör den faktiskt...minsta ommöblering kan få en gul kirurg att bete sej så o mota in ett nytt revir...sen om de finns fler fiskar i akvariet minskar sannolikheten för då känner den inte att hela akvariet är dess revir. Min nuvarande flavescens beter sej precis så här, men lugnade sej ngt när jag släppte in en imperator..men fortfarande får den "spel" om jag ändrar nåt eller ja faktiskt lägger till en fragg!

tanken på att de skulle va nåt fel med vattnet tror jag inte alls på...

Jag har haft många sorters kirurger, o min erfarenhet är att just den gula är extra känslig...jag kan inte påminna mej om att jag sett nån acanturusart göra riktigt så. zebrazomaarterna kanske är extra nervösa. Hursomhelst...min tro är att detta är inget att oroa sej för, utan en del i fiskens beteende. med mer fisk o lite tid så lugnar den sej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir lite konfunderad.. Mina tre gula har aldrig uppvisad något sådant beténde. Inte de andra kirurgerna heller.

quote]

de kan beror på att du har så stort kar, o just de faktum att du har TRE kirurger...de är när flavescens är ensam den framför allt blir nervös o aggresiv. Sen om du har mkt annan fisk också, motverkar de beteendet. Sen har jag en känsla av..fast de är bara en spekulation..att de äldre kirurgerna är lugnare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de kan beror på att du har så stort kar, o just de faktum att du har TRE kirurger...de är när flavescens är ensam den framför allt blir nervös o aggresiv. Sen om du har mkt annan fisk också, motverkar de beteendet. Sen har jag en känsla av..fast de är bara en spekulation..att de äldre kirurgerna är lugnare.

Så är det säkert, och jag har också sett att de äldre kirurgerna är lugnare än de yngre.

Mina vuxna (elegans/lituratus/vlamingii) kirurger är extremt lugna. Inga problem att klappa dem medans de får mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...