Gå till innehåll

Nytt saltkar - kom me förslag


Guest tompah

Rekommenderade inlägg

Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp..

Grubblar över ett nytt salt bygge.

Hade tänkt ett kar på ca 500-600L

Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet.

Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken.

Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar..

Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump..

men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv..

Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma.

Fast samtidigt känns onödigt med en sump när jag bara gömmer en skummare där i..

förslag , tips.. diskution .. kör på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara att snickra ihop ett hyfsat djupt kar och sätta en skiva längst bak med lagomt avstånd så får du ett utrymme där. det är säkert bökigare än vad det låter som och jag har inte provat det själv. sen om det går att skära ut ett rektangulärt hål i ena hörnet för att fästa en kam där eller nåt som dom har på percula karen. typ så här: .... ..........

:////////////////////////////:

:............................:

är du med? sen behöver du bara för upp ett retur rör över kanten nånstans där bak så är det klarrtt! ;) men ta till lite extra i utrymmet isf ifall du vill stoppa i lite mera teknik i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls i samma storleksklass, men i mitt kar gjorde jag ena hörnet till "sump" med hjälp av slimline. På högra sidan har jag en ytavrinningskam och på den andra sidan gjorde jag hål i slimlinen för returen så jag fick ytvattenrörelse. Vet inte om det var något sånt du tänkt?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte alls i samma storleksklass, men i mitt kar gjorde jag ena hörnet till "sump" med hjälp av slimline. På högra sidan har jag en ytavrinningskam och på den andra sidan gjorde jag hål i slimlinen för returen så jag fick ytvattenrörelse. Vet inte om det var något sånt du tänkt?

Mvh Thomas

låter lite som jag gjort i mitt 240 nu men utan ytavrinning men då har jag en pump som "piskar" sönder ytan istället o de vet du ju hur de ser ut tommy!!

går ju också att sätta en slimline snett i ena bakhörnet för att gömma skummare, doppare o nån pump o sätta kam längst upp och nått utblås.

det där fixar vi när du har skaffat ett nytt kar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelarna med en sump är tillgänglighet och att man har goda möjligheter till framtida förändringar. Speciellt när du snackar om 500-600l så kanske behovet av utrustning kommer att förändras med tiden. Sedan skall du tänka på oljud och kanske även utseende. Lite att tänka på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipssen .. fick en bild om hur du mena hultis...

ja grubblingarna fortsätter...

blaze, hehe jo nog vet jag att vi grejjar det.. ja kan beställa ett 540kar ikväll , men saken är den att när jag väl beställt så blir jag rätt begränsad efter det..

nä ska fortsätta skissa å tänka lite ..

kom gärna med fler tips .. gärna bilder, eller länkar så man kan kika på hur ni/andra gjort..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...