Gå till innehåll

Salifert Phosphat Eliminator


acuario

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har testat detta medel eller använder detta nu. Jag funderar lite på detta och undrar om det kan vara effektivare än ett järn eller aluminiumbaserat granulat. Detta medel kräver en effektiv skummning. Är det någon som vill ge sin syn på detta?

http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ae5219e504990be08496a461e9f272d7/cl/details/anid/s-328110/Salifert%20Phosphat%20Eliminator//listtype/search/searchparam/phos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intresant men lite frågor måste jag ställa.

Hur ofta doserade du och hur lågt kom du i fosfat?

Har du ett test som kan mäta riktigt låga nivåer?

Mätte du fosfaten i skummarkoppen?

Höll du riktigt låga nivåer enbart med detta medel?

varför tror du att en fosfatreaktor blir bättre?

Såg du några förändringar på korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga när man använder lantanklorid är att ha en kraftig skummare.

Steg ett är att det flockar till något som liknar flingor som lätt kan skummas ut. Men efter ett tag så krymper det ihop och faller ut på inredningen där alger kan ta upp fosfaten.

Skall man använda lantanklorid så behöver man nog tillsätta litet varje dag under en period så att skummaren hinner med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag körde det så använde jag det varje dag tills jag märkte nån skillnad. mätte i skumkoppen o i karet, visst sjönk fosfaten en del men inte så mycket som ja ville. jag märket inget konstigt på min kirurg o inte heller nåt på min imperator. jag tror dels att det blir billigare att köra med fosfatreaktor i långa loppet. samt att jag tror även att den skulle vara effetivare. jag märkte ingen skillnad på korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...