Gå till innehåll

molly i saltvatten?? :O


Adrenalized

Rekommenderade inlägg

Hej åkte till min lokala "zoo butik" idag och frågade lite om dom kunde hjälpa mig ta hem lite saltvattens prylar och framöver lite invånare.

Efter att vi pratat en stund så kommer vi in på uppstart av saltvatten, och jag måste säga att det hon föreslog var ganska långt ifrån vad jag har lyckats läsa mig till här.

Hon tyckte att jag skulle blanda saltvatten som skulle stå i ca 6 veckor, därefter skulle jag köpa ett par mollys ( är inte det sötvatten fisk? ), för att köra in akvariumet med.

Mata mycket, sa hon. sen efter ytterligare 1 månad eller 2 kunde jag köpa saltvatten fisk.

när jag frågade om levande sten, sa hon att det var inte så viktigt men om jag hemsk gärna ville, så kunde jag även ha i någon sån.

Nu blir jag förvirrad.. det är ju ingefär den raka motsatsen till vad jag har suttit o läst här i flera veckors tid nu. =)

Ska jag leta upp en annan butik? eller har hon rätt?

Vore skönt med kunnig personal, då det säkerligen kommer dyka upp en hel del problem som nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

levande sten är grunden för att man ska få någon form av balans i karet,Därifrån får man ju alla nytobakterier och nyttosmådjur.Jag har själv kört ett 275 liters kar i ca ett år .Där hade jag mycket levande sten och jag hällde aldrig i några kemiska medel i karet utan lyckades istället skapa en naturlig balans i karet med hjälp av levande sten.

Enligt mig så är levandesten en viktig grund i karet för det är ju där all nedbrytning sker.

Deta har jag skrivit utifrån mina egna erfarenheter rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla snabba svar. Som sagt vill man gärna som nybörjare ha någon med erfarenhet att fråga om sånt man missat i böcker, och om olika invånare går ha i samma kar.

Finns det någon som kan rekomendera någon butik i närheten av skövde, behöver inte ha saltvattens invånare på "lager" bara det finns smidiga möjligheter att beställa genom dom.

/mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rådet du fick i din butik fick jag i min butik för ca 30 år sedan när jag skulle starta upp mitt första saltvattenskar. Jag följde det rådet, karet gick åt hel...., Mollyn dog naturligtvis efter några veckor.

Tanken är att Molly (som går att vänja vid saltvatten) skall få igång bakteriefloran i karet via matning och avföring. Naturligtvis fungerar det men det är en dålig metod, finns många bättre. Lite taskigt för Mollyn också, de stryker med till slut och de är ju också djur.

Handla gärna i din butik men fråga dem inte om ytterligare råd.

Förslag: Starta upp karet med vatten, salt och ev bottengrus, lägg i LS efter några dagar. Efter några veckor kommer nitrit spiken, efter ytterligare någon eller några veckor är nitriten nere på noll igen. Köp då lite sniglar, kanske någon räka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla snabba svar. Som sagt vill man gärna som nybörjare ha någon med erfarenhet att fråga om sånt man missat i böcker, och om olika invånare går ha i samma kar.

Finns det någon som kan rekomendera någon butik i närheten av skövde, behöver inte ha saltvattens invånare på "lager" bara det finns smidiga möjligheter att beställa genom dom.

/mvh

Synd att du inte startade denna tråd igår, jag bor ju inte långt från dig, och idag var jag nere i Göteborg i två olika butiker, du hade ju kunnat hänga på.

Det finns inga butik runt där vi bor som hanterar saltvattens fiskar eller andra djur, vad jag vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara har bra biologisk filtrering så går det utmärkt att köra saltvatten utan LS. Sen att LS är kul och en naturlig inredning kommer man inte ifrån. Att köra korallrev speciellt sps utan LS tror jag inte funkar i längden dock.

Att starta med en molly i kar utan LS tycker jag är ok så länge man inte matar under inkörningen, då får man inte sån hiskelig topp och stressen för djuret minimeras. Har man LS så behöver man ingen igångkörningsfisk, då står dött material i stenen för inkörningen.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara har bra biologisk filtrering så går det utmärkt att köra saltvatten utan LS. Sen att LS är kul och en naturlig inredning kommer man inte ifrån. Att köra korallrev speciellt sps utan LS tror jag inte funkar i längden dock.

Att starta med en molly i kar utan LS tycker jag är ok så länge man inte matar under inkörningen, då får man inte sån hiskelig topp och stressen för djuret minimeras. Har man LS så behöver man ingen igångkörningsfisk, då står dött material i stenen för inkörningen.

MVH

Magnus

varför krångla till det, se till att få bra LS, så slipper du alla nitrattilverkare, tyvärr tror många sötvattens akvarister att man kan köra likadant, så är det inte tyvärr. LS är inte bara en trevlig

och kul sten, den är väldigt viktig oavsett vilken metod du kör, läs på lite om berlinmetoden så förstår du varför. levande sten kostar, men är värd sitt pris. tropfrog har du kört ett saltvattenkar

länge med biofilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktist molly gåendes i mitt saltkar nu, levt där i några månader nu., dom leker och har sig som mollys för det mesta.

Har dom dock där invanda pga det verkar vara det enda jag får min Mirakelabborre att äta just nu.

Fick göra samma sak med min drake.

Har du provat att vänta ut abboren? Mata ändå varje dar med artemia. Min blir glad när jag kommer i håg att mata den (har en massa pods som den äter).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta Krille, men jag undrar....Vad krävs för att du skall se mig som saltvattensakvarist, eller rätt och slätt akvarist?? Jag har kört två olika saltvattenskar själv, det ena FOWLR ca ett år och det andra mjukorallrev 1,5 år. Hur har du det själv med sötvattenserfarenheter? Har du aldrig kört sötvatten....Och framförallt, varför använder du sötvattensakvarist som skällsord så fort du inte håller med ?

Under mitt år på universeum så "körde jag" oceantankens 1,4 miloner liter med biologisk filtrering. Denna metoden har den gått på sedan universeum startade tidigt 2001. Idag ser denna tank bättre ut än någonsin. Visst finns det 4-5oo kilo ls, men den var inte med från början. Hur cyklingen gick till är en mycket interessant historia, men den berättas bäst av någon som var med.

I karantän gick en clownfiskgrupp i ca 1000 liter system med biologisk filtrering och endast ett 10 tal kilo ls. Karet fungerade utmärkt och gör det troligtvis än idag.

LS är ett oerhört fint och naturligt inredningsmaterial, en väldigt bra källa till diversifierad fauna, en bra bas för koraller osv....Vad den inte är...Något vidare bra filtermaterial eller effektiv yta för bakteriell nerbrytning.

Vad är det som får dig att tro att jag som läser allt som jag kommer över som handlar om/tangerar akvaristik och som dessutom haft det som jobb i 2,5 år inte skulle läst på tillräckligt om berlinmetoden? Jag skulle kunna ta det som en förolämpning, men väljer att se det som din okunskap, inte min.

Sen undrar jag om du inte blandat ihop begreppen saltvattensakvarium och korallrev, frågan rörde saltvattensakvarium.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, jag hoppas du inte räknar universum som nån merit!kul att du läst om berlinmetoden så länge! den börjar tyvärr bli lite gammal, jag ser absolut inte sötvattensakvaristik som nåt skällsord, men tyvärr funkar det inte att överföra allt till salt. tyvärr såg jag inte alla fiskarna i oceantanken, antingen var vattnet disigt eller behöver jag glasögon. självklart förstår jag att det är svårt med

såna akvarium, men säg inte att det är perfekt, jag har sett stora burkar i europa ,med kristallklart

vatten, korallrev eller saltvattensakvarium, är samma sak för mig, fiskarna gillar inte heller att simma i skit. detta handlar inte om universeum. det är ett väldigt fint ställe för familjen att spendera en eftermiddag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilka diskutioner det blev =)

kanske ska tillägga att det jag vill ha i mitt akvarium är ett gäng fina koraller, och kanske bara 2 små fiskar och sen så snäckor o någon räka.. med tanke på att det är ett så litet akvarium..

finns det några små fiskar som man kan ha 2 av i ett litet 45liters guppyhotell? gärna några som har clown beteende då jag hört att dom trivs bra i par? kanske inte stämmer?

---------

hur som helst, i guppyhotellet ingick några så kallade biobollar och "makaroner" sett att dom flesta här har kört utan dom. Är det det som kallas för biologiskfiltrering? borde inte Ls vara lika mycket biologisk filtrering??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

---------

hur som helst, i guppyhotellet ingick några så kallade biobollar och "makaroner" sett att dom flesta här har kört utan dom. Är det det som kallas för biologiskfiltrering? borde inte Ls vara lika mycket biologisk filtrering??

absolut, släng ut nitratfabriken:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Adrenalized

Här under är ett akvarium som helt bygger på de här j-a sötvattensteorierna om biologisk filtrering (som för övrigt som du påpekade även LS är). Är det nåt sådant här du strävar efter?

post-2331-14468914868512_thumb.jpg

post-2331-14468914869005_thumb.jpg

post-2331-1446891486928_thumb.jpg

Dessa bilder var från ett 110 liters helt uppbyggt kring biologisk filtrering - utan skummare, removers eller annat. Varit igång ca 11 månader

Nedan är en bild på ett i din storlek men med bättre belysning (2*18 watt) Detta kar är på 57 liter och jag kör detta också utan skummare.

post-2331-14468914869543_thumb.jpg

Det går utmärkt att köra med enkla metoder men man måste anpassa sitt innehav av fiskar och koraller efter detta. Jag har i första hand olika mjukkoraller. Belysningen är viktig. Jag tror inte det är svårt att komplettera din belysning med mer kräm. Både IKEA och Classe har skrivbordslampor som bygger på 11 watts kompaktrör. Jag har slaktat ett antal sådana och byggt in dem i mindre burkar med utmärkt resultat. Aquatic Nature har både 11 och 18 watt i olika färgutförande som kan användas.

MVH Lasse

post-2331-14468914868271_thumb.jpg

post-2331-14468914868752_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är faktiskt nått i den stilen jag är ute efter. Inser att eftersom jag har ett så litet kar så kommer det bli väldigt begränsat. Men enkelt är cleant vilket enligt mitt tycke oxå är snyggt. =)

Har läst på, här på saltvattensguiden i några veckor nu och inser oxå att ett större kar skulle vara enklare för en nybörjare me tanke på vattenkemin.

Men eftersom jag nu fick detta lilla guppyhotell gratis, så tänkte jag att det kan vara värt ett försök och se om det är en hobby jag vill hålla på med, då det inte alls handlar om samma kostnader för ett nano som ett 200 - 300 liters.

Jag har förövrigt beställt Interpets pc t5 24w med ett 10k+20k rör, tänkte använda detta tillsammans med orginal lysröret på 11w, som cirk.pump har jag fått upp ögonen för en koralia 1 som skulle putta runt 1500l/h. Och sen använda orginal pump i sumpen.

dom som bytt pump i "sumpen" på dessa akvarium, är det för att få ett bra flöde i akvariet eller för att få ett bra flöde genom sumpen? den kanske ska bytas oxå?

Tänkte då köra med ca 6kg LS

Ett tunt sandlager med Fin sand

köra utan biobollar och makaroner (eller ska dom va kvar? alla verkar tycka olika här )

och köra in akvariet med snäckor tills nitrit (eller var det nitrat, ops dags o läsa mer :) ) spiken är borta

Några synpunkter på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Kasta" makaronerna men biobollarna kan du köra med.

Vad är det för pump i filterfacket nu?

Tror Koralia 1 blir lite häftigt i ditt kar, kör i så fall nano versionen på 900l/h.

Kör även med eremiter (för de är så djävla balla!).

Tänk på att du kan ha en Backtonature slimline som bakgrund, det har Lasse i sitt, för det blir skitsnyggt!

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det kan vara vettigt med en starkare pump. När du sätter in din dubbla Interpet - överväg att helt plocka bort orginalet. Varför - jo värmeproblemet är ett av de större problemen i dessa kar och interpetarmaturen har sin drossel utanför och minskar iofs värmeproblemet men de extra rören ökar det och kan bli för mycket med den inbyggda igång samtidigt. Eventuellt om du får plats så behåll den gamla och styr de olika rören med separata timers

För att förvilla ändå mer så skall jag beskriva hur jag startar mina små, med biologisk filtrering utrustade akvarium. Jag börjar med att dag ett blanda och fylla i vatten samt sand. Dag två brukar jag konstruera upp berget med levande sten - bygg inte för mycket - tänk på att de koraller som du skall köpa senare inkluderar LS. När du bygger, skrapa bort sanden så att du kan lägga i några grundstenar mot botten som du bygger ifrån. Dag tre brukar jag sätta in städpatrullen (snäckor och eremiter) samt en tålig fisk. Jag ger också första dosen med något bakteriepreparat - oftast nitrivec från Sera. Jag matar ytterst sparsamt från början - bara några frysta artemia varannan dag den första veckan efter fisktillsättningen, jag sätter in en startdos av bakteriepreparatet varje dag (i nitrivecs fall blir det 20 ml/100 liter varje dag) i tre veckor. Jag brukar också om det är en "ren" start använda ett preparat som heter Bactozym från Tetra dag ett (det ger andra bakteriestammar än startkulturerna). Dag 7 brukar jag justera upp nitratnivån till ca 1 - 2 ppm med kaliumnitrat. Under 2:dra veckan så ökar jag matningen normalt genom att ge några frysta, vuxna artemia varje dag och vecka tre ökar jag även mängden lite grand. Vitsen är hela tiden - ytterst lite mat och nitrifikationsbakterier varje dag i tre veckor. Vecka 2 brukar jag introducera de första korallerna som oftast är "skivor" av något slag - erfarenheten är dock att de brukar inte komma igång riktigt bra innan nitrattillsatsen. Inga vattenbyten under denna tiden - vecka 4 är det dags för det första vattenbytet normalt sett. Ovanstående metod är nu prövad så många gånger av både mig och andra att man med säkerhet kan säga att den fungerar bra för små akvarium med bra biologisk filtrering. Den ger en "nitritfri" start samt också en i stort sett algfri start. Metoden innebär heller inte att man inväntar att mycket av livet i den levande stenen skall dö så man får den berömda nitritspiken (som dödar än mer liv i Ls:en) utan borgar för att djuren i LS (som är betydligt viktigare än bakterierna i Ls:n för ett framtida stabilt akvarium) överlever och få näring. Men man måste ha diciplin med matningen. "Start"fisken svälter inte ihjäl och ofta hittar den också mat i LS:en

Det finns många startmetoder här på forumet - men som någon annan person redan sagt - välj en metod och följ den.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som ett bra sätt som verkar fungera bra..

har några nybörjar frågor till =) hoppas att det inte gör något.

Blir det inte för lite ljus med bara 1 Interpet 24w ?

Och pumpen i sumpen ( hehe det rimmade ju ) skulle bytas för att få bättre sug genom filter och annat eller? för i akvariumet kommer det ju sitta en koralia nano =)

Det där med sand bädden. någon här på forumet skrev att om man hade 4-7cm sand bädd så skulle det bli en #### fälla... och efter en 7-8 månader skulle hela vardags rummet lukta unket? ( #### = jag kommer inte ihåg vad ämnet hette )

Även skummare är lite oklart för mig. Om jag har fattat det hela rätt så är det en bubblare. bubblorna binder skit och annat och tar upp dom till ytan av skummaren. där bubblorna spricker och skiten sammlas i en liten kopp.. :D ungerfär eller? enkelt förklarat. Nu är det så att dessa skummare oxå binder upp olika grejer som är bra för akvariumet.

sååå om man nu skulle köra med skummare. får man då sitta och tillsätta olika bakteriekulturer då? eller fixar akvariumet det själv?

Bara nyfiken =) då jag tänkte köra utan.

verkar finnas så många olika åsikter och metoder att man som nybörjare blir alldeles yr =S

men jag ska nog följa ditt tips om att hitta en metod och följa den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon som kan rekomendera någon butik i närheten av skövde, behöver inte ha saltvattens invånare på "lager" bara det finns smidiga möjligheter att beställa genom dom.

/mvh

Den enda jag känner till här i närheten är ExoticZoo i Mariestad, de har två akvarium med saltvatten. Så det är mycket begränsat, men han brukar vara väldigt hjälpsam och ta hem. Då får du titta på hans beställningslistor om det finns något du är intresserad av att han tar hem åt dig.

Men jag själv föredrar att ta en tripp till Linköping (korallfisken) de har betydligt mer att välja på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick oxå rådet att ha Mollylas nästan direkt jag startade mitt saltvattenkar. Jag skaffade tre stycken och de funkade jätte bra hos mig. Jag invande dom med saltvatten under några timmar och sen funkade dom suveränt bra som algätare, jag behövde inte inte mata något speciellt. När karet sedan är inkört så bytte jag in mina Molly fiskar mot andra fiskar i butiken. Dom hade gjort sitt. Det är ju ändå en en dödperiod när man gärna vill ha fiskar i akvariet och de faktiskt kan göra nytta. Det funkar ju att vänja dom vid salt.Vi älskade våra Molly även om det var en kort period. Dom mådde bra hos oss oxå, det såg man ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...