papi Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Efter lite velande är storkuben på 230L åter i drift. IKEA är inte längre underleverantör och karet står istället på ett förstärkt chromisskåp. Nytt är också skummaren Deltec 300, DSB och några Chromisar. Sen tidigare simmar en Mandarin, Clownpar, Bangaier, eldräka och en Maxima i karet.Ett gäng glasrosor har fått fäste bl.a. på musslans skal. Vågar inte använda hett vatten på den, så har någon förslag på alternativa metoder mottages dessa tacksamt.
wrang Postat 30 december 2007 Postat 30 december 2007 Ta upp musslan och skrapa bort glasrosernaLäcker bild
papi Postat 30 december 2007 Författare Postat 30 december 2007 hköp en peparmintsräkaTack, det låter ju helt rätt och inte så arbetskrävande Wrang, jag har försökt men rosorna sitter inne i skalets vindlingar och kommer tilllbaka rätt snabbt:smiley13:
Minerva Postat 31 december 2007 Postat 31 december 2007 du kan oxå spruta in citron i glasroserna men jag vet ej om musslan tåler det
papi Postat 1 januari 2008 Författare Postat 1 januari 2008 du kan oxå spruta in citron i glasroserna men jag vet ej om musslan tåler detDet tål den säkert, det blir en utvärdes behandling i så fall men räkan verkar mer skoj att testa.Clownerna verkar trivas bra med Xenian som värd men skivanemonerna ser lite lessna ut. Kör inte med aktivt kol så en misstanke är att det kan vara stenkorallerna som släpper nått i vattnet.
papi Postat 1 januari 2008 Författare Postat 1 januari 2008 Riktigt läckert Patrick!Tack Jonas! Kör svart bakgrund på det här karet, kanske inte lika "glatt" men bra för foto.
Sunny Postat 1 januari 2008 Postat 1 januari 2008 Snyggt Patrick..jag gillar den svarta bakgrunden... önskar att jag hade en sådan själv... :Mvh,Sunny
papi Postat 1 januari 2008 Författare Postat 1 januari 2008 Snyggt Patrick..jag gillar den svarta bakgrunden... önskar att jag hade en sådan själv... :Mvh,SunnyAldrig för sent att byta men lite jobbigt och på sikt blir det väl täkt med kalkager ändå. Kul att det gillas Sunny!
papi Postat 5 januari 2008 Författare Postat 5 januari 2008 Så här kan det gå om man klantar sig och tappar ett snäckskal i musslan. Efter någon timme öppnade sig musslan och skalet trillade ut Små tvärrandiga maskar i stenen, någon som känner igen?
NiXoN Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Inga maskar om jag får gissa utan en ormsjöstjärna...Hur tjockt sandlager har du på botten?//NiXoN
papi Postat 5 januari 2008 Författare Postat 5 januari 2008 Ormstjärna, det var som sjutton..Jag har runt 6-7 cm (lite mindre i framkant) men tänker lägga på lite till så småningom.
papi Postat 8 januari 2008 Författare Postat 8 januari 2008 Introducerat två pepparminträkor mot glasrosorna men utan resultat ännu så länge. Vad kan det vara för korall på bild nr 1? När det är mörkt släpper den ut polyper som på en knapp.
papi Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 I natt började räkorna göra sitt jobb och har käkat upp nästan alla glasrosor, mycket effektivt Jätteroliga att se på när det släckt i karet och dom kommer igång. Ett kul tillskott i akvariet som kan rekommenderas vare sig man har glasrosor eller ej.
jimmy Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Jag håller med om att det troligtvis är en form av ormsjöstjärna men en variant som inte blir mycket större men förökar sig väldigt bra men det är inga problem har nog tusentals i mitt det sitcker ut ben från alt till o med där sladden går ner till pumpen sitter det säkert 5-10 st
papi Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 Ni har säkert rätt. Har också hittat några till och att det skulle vara grupper om 5 maskar som förflyttar sig trupp verkar inte så troligt Fint om dom inte blir större men troligen fler då!
Shark Of Sweden Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 en fråga....VARFÖR vill du ta bort glasrosorna? Dom är jättebra filtrerare!
Laggeman Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Det är inte alla som vill ha dem i hela burken.
papi Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 en fråga....VARFÖR vill du ta bort glasrosorna? Dom är jättebra filtrerare!De hade börjat växa på musslan skal och verkade irritera den så att inte manteln vecklades ut helt. Räkorna har rensat musslan helt över natten, trots att rosorna inte var så lättåtkommna i skalets vindlingar.
papi Postat 10 januari 2008 Författare Postat 10 januari 2008 snygga bilder, snyggt kar!Man tackar! Du har mycket kul och snyggt i din kub också såg jag
teggner Postat 10 januari 2008 Postat 10 januari 2008 Man tackar! Du har mycket kul och snyggt i din kub också såg jag haha äschdå inte i närheten, men jag är pågång!
Christer T Postat 11 januari 2008 Postat 11 januari 2008 De hade börjat växa på musslan skal och verkade irritera den så att inte manteln vecklades ut helt. Räkorna tycks ha rensat musslan helt över natten, trots att rosorna inte var så lättåtkommna i skalets vindlingar.Glasrosorna fanns troligen på musslan från början. Vad jag förstått är glasrosor en "biprodukt" vid musselodling.
uffe2 Postat 12 januari 2008 Postat 12 januari 2008 Det är värre ogräs än maskrosor och det blir som en tät "massa" över hela akvariet till slut.Sedan är dom mycket svåra att bli av med.För att man ska ha någon nytta av filtrerare, så måste man ta bort glasrosorna vartefter dom filtrerar bort olika typer av organismer i karet.Vi alla vet ju hur svårt det är att ta bort glasrosor.Oftast har man någon typ av medel (ex citron) som "löser" upp domoch då får man ju tillbaka all skit som dom hade filtrerat ut ur karet.Bekämpa glasrosor så fort du ser någon,annars får du en elände lite senare...en fråga....VARFÖR vill du ta bort glasrosorna? Dom är jättebra filtrerare!
Rekommenderade inlägg