Gå till innehåll

Patricks omstartade kub


papi

Rekommenderade inlägg

Efter lite velande är storkuben på 230L åter i drift. IKEA är inte längre underleverantör och karet står istället på ett förstärkt chromisskåp. Nytt är också skummaren Deltec 300, DSB och några Chromisar. Sen tidigare simmar en Mandarin, Clownpar, Bangaier, eldräka och en Maxima i karet.

Ett gäng glasrosor har fått fäste bl.a. på musslans skal. Vågar inte använda hett vatten på den, så har någon förslag på alternativa metoder mottages dessa tacksamt.

post-3025-14468914865033_thumb.jpg

post-3025-14468914865275_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan oxå spruta in citron i glasroserna men jag vet ej om musslan tåler det

Det tål den säkert, det blir en utvärdes behandling i så fall men räkan verkar mer skoj att testa.

Clownerna verkar trivas bra med Xenian som värd men skivanemonerna ser lite lessna ut. Kör inte med aktivt kol så en misstanke är att det kan vara stenkorallerna som släpper nått i vattnet.

post-3025-14468914872465_thumb.jpg

post-3025-14468914872706_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt Patrick..

jag gillar den svarta bakgrunden... önskar att jag hade en sådan själv... :

Mvh,

Sunny

Aldrig för sent att byta men lite jobbigt och på sikt blir det väl täkt med kalkager ändå. Kul att det gillas Sunny!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I natt började räkorna göra sitt jobb och har käkat upp nästan alla glasrosor, mycket effektivt :) Jätteroliga att se på när det släckt i karet och dom kommer igång. Ett kul tillskott i akvariet som kan rekommenderas vare sig man har glasrosor eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att det troligtvis är en form av ormsjöstjärna men en variant som inte blir mycket större men förökar sig väldigt bra men det är inga problem har nog tusentals i mitt det sitcker ut ben från alt till o med där sladden går ner till pumpen sitter det säkert 5-10 st :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fråga....

VARFÖR vill du ta bort glasrosorna? Dom är jättebra filtrerare!

De hade börjat växa på musslan skal och verkade irritera den så att inte manteln vecklades ut helt. Räkorna har rensat musslan helt över natten, trots att rosorna inte var så lättåtkommna i skalets vindlingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De hade börjat växa på musslan skal och verkade irritera den så att inte manteln vecklades ut helt. Räkorna tycks ha rensat musslan helt över natten, trots att rosorna inte var så lättåtkommna i skalets vindlingar.

Glasrosorna fanns troligen på musslan från början. Vad jag förstått är glasrosor en "biprodukt" vid musselodling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är värre ogräs än maskrosor och

det blir som en tät "massa" över hela akvariet till slut.

Sedan är dom mycket svåra att bli av med.

För att man ska ha någon nytta av filtrerare,

så måste man ta bort glasrosorna vartefter

dom filtrerar bort olika typer av organismer i karet.

Vi alla vet ju hur svårt det är att ta bort glasrosor.

Oftast har man någon typ av medel (ex citron) som "löser" upp dom

och då får man ju tillbaka all skit som dom hade filtrerat ut ur karet.

Bekämpa glasrosor så fort du ser någon,

annars får du en elände lite senare...

en fråga....

VARFÖR vill du ta bort glasrosorna? Dom är jättebra filtrerare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...