Gå till innehåll

Snaskande eldräka


Jenn

Rekommenderade inlägg

Hej! Tänkte bara höra om någon har någon bra teori vad som kan ha hänt med min pomacentrus coelestis. Den var framme som vanligt och åt imorse och mådde bra. Men sen har jag inte sett till den på hela dagen. Nu på kvällen såg jag halva den och i andra sidan satt min eldräka och snaskade järnet. Den var precis nyköpt och har verkat hur pigg som helst. Den var visseligen gul baktill. Någon sa att gamla fröken fiskar kan bli det, men jag vet inte om det stämmer. Hur som helst går eldräkor på och tar fiskar? Han har inte rört några andra. Jag har ingen aning. Är det någon annan som har det? Alla vattenvärden och allt annat är jätte bra. Tacksam för svar Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ska vi se ... Jag och namn. Här kommer dom iallafall men kolla inte stavningen. Centropyge bispinosus, nemateleotris magnifica + decora, gobiodon atrangulatus, clowner, pseudocheilinus hexatoenia, labroides dimidiatus, gobiodon okinawa, eld + putsarräka, röda eremitkräftor, turbosniglar, stalkeye sniglar sen var det inget mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen den 27:e. MEn allt har verkarat lugnt och fridfullt. MEN nu imorse märkte jag att centropygen bara ligger på botten och flåsar och vill inte alls äta! Hjälp vad gör jag? Alla vattenvärden är ju ok! Ska jag byta vatten eller tänk om det är någon mer som dör? Vad beror det på? Snälla någon hjälp!!!!! Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

#%&¤...Den dog.Även min gobiodon quinquestrigatus ser hängig ut. Släppte alltså i 6 stycken fiskar den 27:e och nu är 2 döda och en hängig. När jag tänker efter så har de 2 sistnämda varit väldigt väldigt skygga och ingen av dom har varit framme när det varit mat fast dom fått olika sorters foder. Kan dom varit i dåligt skick från början? Vet att dom precis hade kommit till butiken för bara någon vecka sen. Så vad gör jag? Någon som vet? Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite svårt att förstå vad som händer. Du släppte i många fiskar den 27:e? Kan du har släppt i för mycket fisk på kort tid? Karet kanske inte 'orkar' med den ökade belastningen på så kort tid?

- Kan det vara amoniakförgiftning?

- Har du bra cirkulation, speciellt uppe vid utan?

- Hur länge har karet varit igång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amoniaken är på noll. Och ytan rör sig, dvs syret var jättebra. Karet har bara varit igång ca 1mån så det är helt färskt. Men visst låter det som någon typ av förgiftning. Men doom andra fiskarna har klarat sig bra.. hitills ska jag väl säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tråkigt, ja amoniak låter som en möjlig förklaring med en så snabbt ökad belastning. Delvattenbyte och nitrifieringsbakterier borde kunna hjälpa i så fall.

Edit: Ser nu att det måste vara någon annan förklaring, nitrit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amoniaken är på noll. Och ytan rör sig, dvs syret var jättebra. Karet har bara varit igång ca 1mån så det är helt färskt. Men visst låter det som någon typ av förgiftning. Men doom andra fiskarna har klarat sig bra.. hitills ska jag väl säga...

Jag tycker att karet varit igång alldeles för kort tid för att husera så många fiskar. Jag tror att det helt enkelt inte orkar med den stora och snabba belastningen som kom med de nya djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan det säkert vara. Men det är tråkigt när man berättar för butiken och säger hur mycket nybörjare man är och dom säger att allt är okej och att det ska funka. Men man lär sig av sina misstag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usch det låter läskigt. Kejsaren tyckte jag hade lite utåtstående gälar. Men kanske inte så mycket slem. Har bytt vatten nu allafall. Om det är gälparasiter hur räddar jag de andra? Nu efterhand ser magnifican lite slemmig ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag skulle göra vore nog att flytta ut alla fiskar till clownhotellet, tömma det på allt annat än fiskarna och medecinera där. Annars får du nog räkna med att nästan alla fiskar dör.

De utstående gälarna är symptom både på ammoniakförgiftning och på gälparasiter.

Men jag tror alltså på parasiter. En förgiftning borde drabba alla fiskar samtidigt men parasiter behöver några dagar för att spridas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter jättebra... om jag inte varit dum nog att plocka ner hela clownhotellet igår och sålt iväg de till en kompis. Antar att jag måste medicinera nu. Ska ringa Tommy på akvarieleasingen han brukar alltid komma med uppmuntrande ord och råd om bot. Tack snälla för svar och diagnoser. Jag behöver piggas upp lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej men vad jobbigt allt blev. fattar inte hur man lyckas. Jag har ju en eldräka och en putsar räka. Nu har jag suttit som ett fån och filmat fiskar och tagit vatten (innan jag gjorde vattenbyte) så ska jag åka till sumpan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...