Gå till innehåll

lymfocystis


Rekommenderade inlägg

Ja..som en del vet har jag fått hjälp at diagnosticera lymfocystis på min imperator.

Detta är en ganska märklig sjukdom då de ju är en virussjukdom, vilket om jag fattat de rätt är ovanligt i fisk o akvariesammanhang.

De andra intressanta är att, som alla virussjukdomar, finns ingen botande behandling. man får lita till fisken immunförsvar. Lymfocystis dock tycks oftast övergå i att vara kronisk sjukdom, dvs fisken klarar ej bota sej självt. Endast i sällsynta fall blir fisken immun o utväxterna försvinner. Som jag fattar de då, kan alltså en fisk få leva med dessa utväxter i åratal, eller kanske hela dess liv, tills annat gör så den dör.

Vad har ni för erfarenheter ni som drabbats av detta...hur ofta försvinner de?? Är de pessimistiskt som jag fatta de...?? säg att jag har fel!

Mvh

Jonas

PS: Hellman bjuds in till att kommentera!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har jag läst mig till, kan inte minnas att jag själv varit med om detta.

Lymphocystis: Sjukdomen försvinner ofta av sig själv, bad i kopparsulfat eller kaliumjodid kan användas. Utväxterna på huden kan även penslas med jod.

Du ha bra ordning på karet, om fisken inte verkar dålig eller utväxterna ökar i stor omfattning så skulle jag ligga lågt ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, nya kejsare får ofta lite Lymphocystis framför allt på fenorna. I ett bra fungerande kar med rent vatten försvinner detta av sig själv. Jag har aldrig haft en kejsare som det inte gått tillbaka på, om bara fisken är frisk för övrigt. Jag har inte heller haft några återfall på de fiskar som haft det i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blir du säkert sur på mig men: 225L till en imperator?

Kan säkert vara stresspga för litet simmutrymme som påverkar fiskens hälsotillstånd.

Inte blir jag de inte:)....nog vet jag detta, o köpet föregicks av lite vånda...men som du kan se i min tråd, så är de en rikigt liten imperator..den minsta jag nånsin sett...4 cm!...så just nu tror jag inte den känner sej trångbodd alls.

Sen kommer den ju växa...men där får vi se...min tro är at den kanske inte växer så fort o kanske till o med stannar i växten, dvs växer efter akvariet...men de får vi se...givetvis får jag sälja den om den bara växer o växer..

men just nu så känner den sej inte trångbodd..de kan jag lova.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte blir jag de inte:)....nog vet jag detta, o köpet föregicks av lite vånda...men som du kan se i min tråd, så är de en rikigt liten imperator..den minsta jag nånsin sett...4 cm!...så just nu tror jag inte den känner sej trångbodd alls.

Sen kommer den ju växa...men där får vi se...min tro är at den kanske inte växer så fort o kanske till o med stannar i växten, dvs växer efter akvariet...men de får vi se...givetvis får jag sälja den om den bara växer o växer..

men just nu så känner den sej inte trångbodd..de kan jag lova.

Mvh

Jonas

Kollade in ditt fina kar precis, jodå där var gott om svängutrymme.

Tror aldrig jag sett en så liten imperator någon gång.

Mina clowner och cromisar är större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite komentarer:

Lymphocystis är orsakad av ett virus till hörande Iridovirus, tidigare var det placerat i Poxvirusfam. Alla benfiskar (dock ej laxfiskar) kan angripas. Viruset kommer in via småskador om vattnet är kontaminerat. Oral inf. kan även ske med utveckling i innre organ (sällsynt).

Sjukdomen är mycket gammal och beskrevs första gången 1874 av en Skotte. Viruset inf. endast bindvävsceller som kan bli enormt förstorade (500ggr) men sprider sig inte till närliggande celler. Makroskåpiskt kan endast epitelialt sarcom på skinn och fenor förväxlas så diagnosen är lätt.

Lymphocystis kan bli ett problem i akvarier med en morbidität upp till 30% i naturen ej över 1%. Fiskar blir normalt immuna men det tar några månader till några år.

Praktiska aspekter:

1) främst neg. är utseendet

2) i akvarier med lymphocystis så är praktiskt taget 100% av fiskarna infekterade.

3) för inte in smittade fiskar till fria akvarier

4) igentligen skall smittad fisk hållas i karrantän tills den är symtomfri (oftast omöjligt då det tar mån).

5) sätt inte in nya fiskar i ett smittat kar innan infektionen är utläkt (tar månader minst)

6) beh. man kan ta upp fisken och med en vass sax (typ ögonsax) klippa bort de största förändrinarna (om de sitter på en fena är det lätt). Obs skölj fisken med saltvatten (som dumpas) innan den släpps tillbaka. Detta verkar påskynda förloppet och utläkningen något.

Tillslut detta är fiskarnas "fotvårtor" ej dödligt men besvärande och smittsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite komentarer:

Lymphocystis är orsakad av ett virus till hörande Iridovirus, tidigare var det placerat i Poxvirusfam. Alla benfiskar (dock ej laxfiskar) kan angripas. Viruset kommer in via småskador om vattnet är kontaminerat. Oral inf. kan även ske med utveckling i innre organ (sällsynt).

Sjukdomen är mycket gammal och beskrevs första gången 1874 av en Skotte. Viruset inf. endast bindvävsceller som kan bli enormt förstorade (500ggr) men sprider sig inte till närliggande celler. Makroskåpiskt kan endast epitelialt sarcom på skinn och fenor förväxlas så diagnosen är lätt.

Lymphocystis kan bli ett problem i akvarier med en morbidität upp till 30% i naturen ej över 1%. Fiskar blir normalt immuna men det tar några månader till några år.

Praktiska aspekter:

1) främst neg. är utseendet

2) i akvarier med lymphocystis så är praktiskt taget 100% av fiskarna infekterade.

3) för inte in smittade fiskar till fria akvarier

4) igentligen skall smittad fisk hållas i karrantän tills den är symtomfri (oftast omöjligt då det tar mån).

5) sätt inte in nya fiskar i ett smittat kar innan infektionen är utläkt (tar månader minst)

6) beh. man kan ta upp fisken och med en vass sax (typ ögonsax) klippa bort de största förändrinarna (om de sitter på en fena är det lätt). Obs skölj fisken med saltvatten (som dumpas) innan den släpps tillbaka. Detta verkar påskynda förloppet och utläkningen något.

Tillslut detta är fiskarnas "fotvårtor" ej dödligt men besvärande och smittsamt.

TacK! för ett utmärkt svar. Tror inte jag vill stressa akvariet med att fånga upp fisken, så länge den verkar oberörd. Som jag alltså fattat de kommer de sannolikt läka ut spontant, men de kan ta nån månad eller två då...

Tack än en gång för information!

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill göra ett tillägg till en tråd om detta som jag inte hittar just nu. Saprolegina=svamp finns ej på saltvatten fisk utan bara på sötvatten. Oramismen tål ej salt.

de va också ett bra påpekande...man har ju ofta hört att den där kejsaren har svamp...som jag förstår är de kanske lymfocystis man menat..

menar du at de inte finns någon svampinfektion alls på saltfisk, ens i sällsynta fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det finns det men andra arter. En del interna är mycket fruktade och kan leda till stora förluster i akvakulturer.

Du har väl hört om Nocardios? som även människor kan åka dit på.

Även vissa Apergillus och jästsvampar finns men de saknar alla "svamputseendet"

Det typiska Saprolegina utseendet finns dock ej hos fisk om salthalten är över 16-18 promille och det är det ju i ett revkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...
Lite komentarer:

Lymphocystis är orsakad av ett virus till hörande Iridovirus, tidigare var det placerat i Poxvirusfam. Alla benfiskar (dock ej laxfiskar) kan angripas. Viruset kommer in via småskador om vattnet är kontaminerat. Oral inf. kan även ske med utveckling i innre organ (sällsynt).

Sjukdomen är mycket gammal och beskrevs första gången 1874 av en Skotte. Viruset inf. endast bindvävsceller som kan bli enormt förstorade (500ggr) men sprider sig inte till närliggande celler. Makroskåpiskt kan endast epitelialt sarcom på skinn och fenor förväxlas så diagnosen är lätt.

Lymphocystis kan bli ett problem i akvarier med en morbidität upp till 30% i naturen ej över 1%. Fiskar blir normalt immuna men det tar några månader till några år.

Praktiska aspekter:

1) främst neg. är utseendet

2) i akvarier med lymphocystis så är praktiskt taget 100% av fiskarna infekterade.

3) för inte in smittade fiskar till fria akvarier

4) igentligen skall smittad fisk hållas i karrantän tills den är symtomfri (oftast omöjligt då det tar mån).

5) sätt inte in nya fiskar i ett smittat kar innan infektionen är utläkt (tar månader minst)

6) beh. man kan ta upp fisken och med en vass sax (typ ögonsax) klippa bort de största förändrinarna (om de sitter på en fena är det lätt). Obs skölj fisken med saltvatten (som dumpas) innan den släpps tillbaka. Detta verkar påskynda förloppet och utläkningen något.

Tillslut detta är fiskarnas "fotvårtor" ej dödligt men besvärande och smittsamt.

Hittade den här gamla tråden som jag tänkte återuppväcka. Ser nu att min Moorish Idol drabbats av detta

post-7239-14468932984357_thumb.jpg

Har en stor på höger sidofena och några små på stjärtfenan. Har bara hittat äldre artiklar om Lymfocystis och tänkte om någon vet om det finns något som botar det. Han visar inga sjukdomssymtomer för övrigt, den e pigg och äter som en häst och har klara och fina färger. Hittade några artiklar där det står att man kan skära eller klippa bort fenan som är angripen. Det kommer inte hända för det skulle jag inte fixa att göra. Så det ända att göra verkar va att ha kvar den i karantänen upp till 2 månader och se om det blir bättre.

Någon som vet om det finns någon ny medicin mot det??

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=67&site=1

http://saltaquarium.about.com/od/saltwaterfishdiseases/a/aalymphocystis.htm

http://saltaquarium.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=saltaquarium&cdn=homegarden&tm=66&f=11&su=p284.13.342.ip_p504.6.342.ip_&tt=2&bt=6&bts=6&zu=http%3A//www.nationalfishpharm.com/marine_fish/viral_disorders.html

post-7239-14468932984115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...