Gå till innehåll

Botemedel mot cyano


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Ni påstår att ozon hjälper mot cyano så då är det ju busenkelt att lösa problemen utan en massa närsalter. Bli av med cyano använd ozon låter som ett bra svar på denna tråd men du (Patrik) Jonas och Lasse kanske vill komplicera saker och vill hellre ha långa diskussioner om biologi/kemi mm. Jag känner er:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, detta vill jag tyvärr inte köpa av varken dig eller Lasse. :)

Ni säger att man med en nitrattillsättning gör det lättare för cyanons konkurrenter att konkurrera ut cyanon.

På vilket sätt då, om jag får fråga?

ja..närvaro av andra nikroorganismer och mikroalger gör de svårare för cyanon, för inom mikrobiologin handlar de om konkurens.

Cyano synes trivas med nitrater, den odlas ju t o m på nitraten, så gör även dess eventuella konkurrenter. - So, wattafack är det då frågan om, om ni ursäktar språket?
Vän på de så förstår du de bättre: Om du tar bort så mkt näringsämnen så att de mesta dör i form av mikroalger o kanske en hel del mikroorganismer o bakterier, då finns inget kvar som kan tävla ut cyanon. Varför dör inte cyanon då..JO..därför att den är smartare utrustad att överleva de nitratfria vattnet...antagligen för att den är så viktig i naturen.
Vidare. Vilka konkurrenter till cyano gynnar man? Alger?
Ja, men även andra bakterier.

Tänk då på ett kar som har snövitt sand och får cyano på sanden på ett ställe, efter ett tag försvinner cyano och killen har åter igen snövitt sand där cyanon tidigare suttit. Hade ert teori stämt så hade sanden varit täck av algerna, som då konkurrerat ut cyanon. Men sanden är ju åter igen vitt.

Konkurenterna är inte alltid synliga patrik...de finns mikroorganismer som konkurerar, o dom ser du inte...o lite, lite mikroalger som kanske räcker för att konkurera ut, kan vara näst intill osynligt de med.
Eller tänk på en liten del av kalkalgslila LS, som plötsligt får en cyanofläck. Efter ett tag, när cyanon försvunnit, så ser man åter den lila färgen klart och tydligt. Var är då påstådda konkurrenterna som måste ha konkurrerat ut cyanon?
se ovan

Och ännu vidare. Hade konkurrensteorin stämt hade folk som bevisligen har högt nitrat (genom avsiktliga doseringar) aldrig drabbats av cyano. Detta stämmer uppenbarligen inte. Från tråden "aminosyrornas eventuella betydelse":

konkurensteorin kan vi nog fastslå att den rä sann o att de är de som ligger bakom frågorna rörande cyanon. MEN de vi inte vet så mkt om är VAD som konkurerar o hur bra de konkurerar. Om du har ett akvarium med högt i nitrat men ändå cyano så säger de bara dej att du har inte tillräckligt med konkurenter, trots nitraten, mot cyano. Inget annat säger de dej...du kan inte utofrån de dra slutsatsen att konkurensteorin inte stämmer. jag tror nog vi kan vara överens om att konkurensteorin är inte en spekulation från en del av oss, utan en sanning...för att vi skall komma vidare får vi nog acceptera detta nu patrik, o istället rikta fokus på VAD de är som konkurerar.

jag tycker ganska mkt av de man nu läser här om cyanoerfarenhet går in under samma hatt.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni påstår att ozon hjälper mot cyano så då är det ju busenkelt att lösa problemen utan en massa närsalter. Bli av med cyano använd ozon låter som ett bra svar på denna tråd men du (Patrik) och Lasse kanske vill komplicera saker och vill hellre ha långa diskussioner om biologi/kemi mm. Jag känner er:ler:

en metod behöver ju inte hjälpa till 100% bara för att vara sann. Man kan ju behöva angripa från flera håll;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letat som galning efter mina länkar till organiskt upptag hos marina alger, och som vanligt så hittar man ju inte det man söker när man behöver det. Hittade dock en artikel som beskriver att marina encelliga alger (fytoplankton) tar upp aminosyror (dvs organiskt kvävekälla):

Amino Acid Uptake by Marine Phytoplankters

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letat som galning efter mina länkar till organiskt upptag hos marina alger, och som vanligt så hittar man ju inte det man söker när man behöver det. Hittade dock en artikel som beskriver att marina encelliga alger (fytoplankton) tar upp aminosyror (dvs organiskt kvävekälla):

Amino Acid Uptake by Marine Phytoplankters

de va intressant...jag frågade just lasse om de verligen va så att alger inte kunde ta upp aminosyror o använda de som kvävekälla...kan dom alltså de??..dvs om de blir nitratbrist så funkar aminosyror istället?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar bort så mkt näringsämnen så att de mesta dör i form av mikroalger o kanske en hel del mikroorganismer o bakterier, då finns inget kvar som kan tävla ut cyanon. Varför dör inte cyanon då..JO..därför att den är smartare utrustad att överleva de nitratfria vattnet...antagligen för att den är så viktig i naturen.

Jonas, hur skall du uppnå ett så sterilt system under våra förhållanden att t o m bakterier dör?? Detta är ju absurd. Detta skulle i så fall vara en utmaning som inte ens Lasse klarar av.

Jag har inget emot att dosera nitrat, men då tillsammans med en kolkälla för att odla bakterier, som i sin tur tar upp fosfat och på så sätt näringsbegränsar cyano. För även om cyano fixerar atmosfäriskt kväve så måste cyanon ju ha fosfaten. Jag håller just nu på att undersöka en bättre kvävekälla än KNO3, då jag efter en ganska extensiv googling kom fram till att bakterierna förefaller ta den rena nitraten först när inget annat erbjuds. Hittills har jag stött på ett mycket intressant alternativ.

Anyway, Lasse kan enligt min uppfattning inte gå den vägen, även om han har för avsikt att göra det ändå när han får igång sin fosfatmätningsutrustning. Jag har två anledningar till min ståndpunkt:

1. när man kör kolkälla i ett inkört kar med bottensediment och genom kolkällemedierat bakterieodling reducerar fosfaten i vattenkolumnen, så vips ställer sedimentet gärna upp som en aldrig sinande (nåväl) fosfatkälla och läcker ut fosfaten tillbaks i överliggande vatten.

2. när man kör kolkälla i ett oskummat kar så visst byggs bakterierpopulationen upp, troligen snabbare än i en hård skummad burk, men vart skall bakterierna ta vägen? Mjukkorallerna torde - åter igen enligt min personliga uppfattning - inte kunna ta upp baktisar i den utsträckning som man kanske förväntar sig, vilket innebär att vattnet i karet blir då en bakteriesoppa som inte har någonstans att ta vägen förutom att åter igen sönderfalla i sina beståndsdelar.

Men obs! - det är bara mina teoretiska funderingar, har ej testat i praktiken.

För att anknyta närmare till tråden - ingen som har någon aning var man får tag på linolsyran? Bör man kunna ta en vanlig omega6? Jag har en mkt liten cyanosträng kvar efter anti-red, och det kliar i fingrarna att testa med linolsyran. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de va intressant...jag frågade just lasse om de verligen va så att alger inte kunde ta upp aminosyror o använda de som kvävekälla...kan dom alltså de??..dvs om de blir nitratbrist så funkar aminosyror istället?

Javisst, det är intressant, det som också talar till stöd för att småalger kan ta upp aminosyror är att jag har sett folk som kör hårt med zeovit - och därför borde ha mkt låga halter av närsalter men doserar aminos - uppger att innehållet i skummarkoppen ser grönaktig ut. Det är då med största sannolikhet fyton som har skördats, och det är ju i och för sig bra, för fyton tar ju upp fosfaten precis som alla andra växter. All export är bra. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DON = Dissolved Organic Nitrogen. DOP = Dissolved Organic Phosphorus. DOM = Dissolved Organic Matter. Det vill säga löst organiskt kväve, löst organiskt fosfor och löst organiskt material. Lite dum beteckning eftersom organiska ämnen inte kan vara lösta i vatten på samma sätt som exempelvis salt i vatten men ämnena i fråga kan ha en "vattenälskande" ände och en fettälskande ände(hydrofil är ett finare ord för det - motsatsen är lipofil vilket betyder fetälskande) som gör att "ämnet" håller sig "svävande" i vattnet. Aminosyror i vatten är typiska DON. Humus kan räknas till DOM.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...