Gå till innehåll

När byta t5 rör?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jaha...säkert en fråga som ställts tusen ggr...när bör man byta ut sina T5rör, om man inte skall vara snål, utan bara se till att ljuset verkligen skall hålla hög klass?

Har en känsla av att blåkomponenten försvinner snabbare, och att därför rör med mkt blått i behöver bytas oftare, om man nu vill behålla blåkomponenten de vill säga.

Mina actinicpure, som jag gillar skarpt, ser ut att ha börjat vissna lite redan efter 3 månader, o då inte med full belysningstid.

hur ofta byter ni?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl som de flesta ljuskällor, förutom LED, med en relativ snabb minskning det första halvåret. Därefter avtar minskningen fram till ett år för att sedan minska i ännu långsammare takt. Ungefär.

Ligger man i underkant med ljuset eller har ett djupt kar kan det vara idé att byta en gång i halvåret. Dina acitinic lampor kommer avta i snabbare takt än ett daylight.

Om pengarna nu inte är ett problem skulle jag följa Andreas råd att byta en gång i halvåret (jag körde mina i två år med god men säkert inte optimal tillväxt).

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...