Marcus S Postat 2 januari 2008 Postat 2 januari 2008 Vart kan man köpa Silicarbon i Sverige? Inte skall jag behöva köpa en påse sådan genom tyskland? Finns det återförsäljare i Sverige för detta? /Marcus Citera
Marcus S Postat 3 januari 2008 Författare Postat 3 januari 2008 Ingen som vet vart man köper detta?? Citera
stigigemla Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Det är ju Aqua- connect som tillverkar- säljer den.Kolla med Drakfisken. Jag har för mig att han säljer en del prylar från Aqua Connect.Annars har Fauna Marin ett motsvarande preparat som bör finnas på Triton. Citera
wrang Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Har sett hos BiotedMarine i Kungsbacka tror att även Marinakvariet har hemma Citera
Conny Postat 3 januari 2008 Postat 3 januari 2008 Hallå Marcus är det sånt som du har i osmosen mot silicat? så har jag du kan få,kanske fel på det Citera
Jaken Postat 8 januari 2008 Postat 8 januari 2008 Kan man köra silicarbon även i akvariet eller funkar det bara i samband med osmosvatten? Citera
petnym Postat 8 januari 2008 Postat 8 januari 2008 Moderator's upplysning: Regelbrott:3.4 Agera inte språkpolis -Kommentera inte andras sätt att skriva som till exempel felstavningar, särskrivningar eller grammatiska felaktigheter. Citera
stigigemla Postat 8 januari 2008 Postat 8 januari 2008 Silikarbon skall fungera i akvarievatten. Citera
stigigemla Postat 8 januari 2008 Postat 8 januari 2008 I en strumpa eller ytterfilter, fosfatfilter eller liknande. Precis som man gör med vanligt aktivt kol. Citera
Jaken Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Går det att visuellt se på Silicarbonet när det är mättat. Har hört att det ska mörkna när det är dags att byta någon som kan bekräfta detta? Citera
stigigemla Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Nej det var nog silikatjonbytare??Silikarbon är nästan svart som nytt (kol) så det är svårt att se skillnader i färgen. Citera
Jaken Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 oops, jag trodde det som var i sista steget tex Aquatic Natures osmos hette Silicarbon, men det var tydligen fel.Är det silikatjonbytare det heter? Orange färg ser ut som små kulor. Tillbaka till min tidigare undran i så fall, går det att köra silikatjonbytare även i akvariet eller enbart i samband med osmosen? Blir silikatjonbytare mörkt när det är mättat? Citera
stigigemla Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Silikatjonbytare finns två sorter. Den ena tar silikat, fosfor och liknande. Den andra tar alla postiva joner. Båda är små kulor i gul till orange färg som mörknar när de blir mättade. Citera
Wiking Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 oops, jag trodde det som var i sista steget tex Aquatic Natures osmos hette Silicarbon, men det var tydligen fel.Är det silikatjonbytare det heter? Orange färg ser ut som små kulor. Tillbaka till min tidigare undran i så fall, går det att köra silikatjonbytare även i akvariet eller enbart i samband med osmosen? Blir silikatjonbytare mörkt när det är mättat?Jag har en Aquatic Nature som jag använt i 1 år. I helgen bytte jag medlet i det sista steget (Aqua Pur Junior patronen). Det gamla var svart efter allt användande och jag har fått lära mig att man skall byta 2-4 ggr per beroende på hur mycket osmosen använts.Det nya medlet jag hällde i är Orange färgat men inser nu av era inlägg att jag inte vet om jag hällt i Silicarbon eller Silikatjonbytare. Har det någon betydelse? Citera
stigigemla Postat 9 januari 2008 Postat 9 januari 2008 Silikarbon är nästan svart och jonbytaren ljus grå-gul-orange. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.