Gå till innehåll

Hjälp, Min Nitrit Halt Har Gått Up!


Guest Asgar

Rekommenderade inlägg

Går det bra att använda vatten från sötvattenakvarie och omvandla till saltvatten??
Jag förstår absolut inget?? Begagnat sötvatten från ett akvarie??

Ett saltvattensakvarie har ofta 100gånger bättre vatten än ett sötvattensakvarie, men jag förstod nog inte hur du menade..

Om Nitriten är hög och du vill byta vatten så är det nyblandat på osmosvatten som gäller, inget annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrit ärinte giftigt i saltvatten, så slappna av och vänta så försvinner det med tiden.

MVH

Magnus

Må så vara...men de är en indikation på att belastningen är stööre än nedbrytingskapaciteten. jag skulle bli mkt orolig om jag hade högt nitrit..för då är nåt helt klart fel.

Så här e mitt recept:

jag hade i detta läge först lagt i ultralife ett par dar i sträck...skummat kraftigt. Avslutat denna tredars kur emd att byta dom mekaniska filtren, som kan göra stor nytta vid ultralifeanvändning. jag hade bytt skummarkoppen extra ofta dessa tre dar. hade sen avslutat med att byta 25% vatten, o samtidigt slamsuga lite på botten...detta föregått av att blåsa rent på alla stenar med ett pumphuvud. Efter vattenbytet hade jag tillsatt en liten dos bakterier...väntat ett par dar, o sen mätt nitrit igen. De bör ligga på 0.01 eller 0.00.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår ifrån att karet nyligen är startat och då är det inte onormalt med nitrit inom några veckor. Det går över efter några veckor. Helt normalr.

..ja ..isåfall är de en helt annan femma...då instämmer jag..bara att avvakta...men om karet inte är nystartat utan detta uppstått efter en tid an lågt nitrit, då är nåt fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...