wrang Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Hittade denna sidan där de gämför olika tester och mäter Fosfaterhttp://www.korallenriff.de/Sindelfingen2005/phosphat2005_sifi.htmlLösning 1 - 0,10 mg Macherey Nagel 0,09-0,15Rowa 0,092Merck 0,092Salifert 0,1 Lösning 2 - 0,05 mg Macherey Nagel 0,03-0,06Rowa 0,046Merck 0,046Salifert 0,1Sidan är på tyska men man kan översätta den antingen med http://babelfish.altavista.com/ eller http://www.worldlingo.com/en/websites/url_translator.html Citera
Connaissancen Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Tetra m.fl. var precis så bra som jag trodde Vilka saluför Macherey Nagel, Rowa el. Merck förresten? Skulle vara intressant att testa någon av de tre, och se vad det visar hemma. Det får väl bli den av dem som är billigast/går att få tag i... Citera
oveb Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Jag tror Triton har både Rowa och M.Nagel.Fast de är ju verkligen inte några billiga grejor. Tror Rowa kostar 5-600 och M.Nagel runt 1500.Jag föreslog för Leffe på Triton att de skulle börja sälja "enstaka" tester till oss nördar som kommer dit. Det skulle helt klart vara värt ex en femtilapp emellanåt för att få veta "på riktigt" hur mycket man har.. Citera
pimo Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Intressant.Vad ska man använda för att blanda en sådan lösning som dom använder för att kolla med?Vore intressant att testa med hannan Citera
oveb Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Intressant.Vad ska man använda för att blanda en sådan lösning som dom använder för att kolla med?Vore intressant att testa med hannanDom har antagligen gjort en stamlösning mha KH2PO4... Citera
pimo Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 ok, vart kan man få tag på det tro?Får be brorsan som pluggar kemi att fixa lite olika lösningar til mig. Citera
oveb Postat 4 januari 2008 Postat 4 januari 2008 Hehe, kunde förståss inte låta bli att räkna lite...0.1 gram KH2PO4 i 700 liter vatten ger 0,10ppm Man behöver helt klart en tokbra våg om man vill minska på vattnet !Eller så gör man en 7 liters lösning och reducerar den genom att blanda 1 del lösning med 100 delar vatten. Gick det att förstå ?. Citera
wrang Postat 4 januari 2008 Författare Postat 4 januari 2008 Fast de är ju verkligen inte några billiga grejor. Tror Rowa kostar 5-600 och M.Nagel runt 1500.Har sett Macherey und Nagel Spezial HE Test Po4 för 68euro och ROWA High Sensitivity Phosphate Test Kits för 45EuroKH2PO4 = Kaliumdivätefosfat Citera
BroderIsak Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Tetra m.fl. var precis så bra som jag trodde Vilka saluför Macherey Nagel, Rowa el. Merck förresten? Skulle vara intressant att testa någon av de tre, och se vad det visar hemma. Det får väl bli den av dem som är billigast/går att få tag i...Jag var på Triton i går och han hade dom i lager både PH,Phosfat,Nitrat,Calcium. Såg ut som riktiga bra grejor. Citera
Vargklo Postat 5 januari 2008 Postat 5 januari 2008 Jag var där idag och fick klämma och känna på de exklusiva testerna. De känns klart bättre än Saliferts, men jag lägger nog hellre pengarna på nån rolig fisk istället Citera
linkano Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Hej!Jag undrar om någon nyligen köpt ett Rowa High Sensitivity fosfattestkit som testas i denna tråd och vad erat kit har för utgångsdatum? Vad kan vara normal hållbarhetstid för detta testkit? MvhThomas L Citera
wrang Postat 31 mars 2009 Författare Postat 31 mars 2009 Jag var där idag och fick klämma och känna på de exklusiva testerna. De känns klart bättre än Saliferts, men jag lägger nog hellre pengarna på nån rolig fisk istället Hur går din maskin då eller var det en nitrat test maskin du har? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.