Gå till innehåll

belysning i refugium


Gurra G

Rekommenderade inlägg

hej. jag tänkte köra igång en saltburk och har nu kommigt till sumpen.... i den tänkte jag ha ett refugium för levande sten dock utan koraller bara så att alger som äter nitrit och nitrat mm får nån plats att sitta på... undrar då om jag behöver använda belysning där för att algerna ska överleva... ska inte ha nå koraller eller svampar där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde tidigare (ca 1 år) med en vanligt kallt, krit-vitt lysrör (runt rör 28 w) som jag köpte på Claes Ohlsson art 36-2417.

För några veckor sedan, så bytte jag ut armaturen mot ett 24 W Compact-lysrör för akvariebruk.

Ljusmässigt så ser man inte så stor skillnad,

men jäkla vilken skillnad när man tittar på tillväxten av Caulerpa.

Nu växer Caulerpan 10 gånger snabbare...

Det var den här jag köpte

http://www.aquapro2000.de/Beleuchtung.41/Power_Compact.367/Interpet_Power_Compact_24_Watt.2092.html?osCsid=c5237a768ce9aee2ee651b22f4e949f2

http://www.aquapro2000.de/Beleuchtung.41/Power_Compact.367/Interpet_Power_Compact_DAYLIGHT.2099.html?osCsid=c5237a768ce9aee2ee651b22f4e949f2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belys ordentligt ju mer desto effektivare alger. Jag använde MH 6500 K. En fördel är också att ha s.k. omvänd belysning d.v.s Under de timmar som du har maxbelysning på karet (för mig 6 tim) så var det släckt i refugiet. Under natten max i refugiet. Om du gör så så blir pH svängningarna mycket mindre. Obs sködra algerna regelbundet! De får absulut inte tillåtas att krascha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För några veckor sedan, så bytte jag ut armaturen mot ett 24 W Compact-lysrör för akvariebruk. Ljusmässigt så ser man inte så stor skillnad, men jäkla vilken skillnad när man tittar på tillväxten av Caulerpa. Nu växer Caulerpan 10 gånger snabbare...

Har du någon bild på refugiet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ingen på mitt för jag har inte byggt det än:P men det kanske va uffe du fråga? min nuvarande belysning är för stor... så det blir vell en annan... men ja tänkte starta upp med lite ls i tanken och inget i refugiet först... sen efter typ några månader släppa i mer ls, både i akvariet och refugiet... skulle det gå eller blir det fel då???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
varför ,hur kraschar dom? dör dom o rutnar om de växer till för mycket.

Många arter av alger har en otäck egenskap att dom vid sexuell förökning avger en väldigt stor del av de näringämnen de tagit upp under tiden de växt. Så det som sker om det blir en sexuell förökning är att man får en gigantisk topp av näringsämnen i karet som nästan oundvikligt leder till en krasch. Därför man bör tänka efter vilka alger man vill ha i sitt kar/refugium. Caulerpa som många rekommenderar (och rättmätigt så, då det är en utmärkt näringsupptagare) är tyvärr en av de makroalger som lättast går till en sexuell förökning, därför man bör vara försiktig med dem (andra skäl är att dom kan växa väldigt kraftigt och kan vara svåra att bli av med och deras "rötter" kan ta kål på koraller genom att dom helt enkelt växer igenom djuret, kan leta upp några artiklar i området om någon är intresserad).

Andra makroalger har inte samma tendens att så dom säger "go sexual" och är kanske lämpligare som näringsupptagare, så som Chaetomorpha sp. och Halimeda sp. (Halimeda vill en del inte ha då den har ett ganska stort upptag av Ca och karbonater när dom växer, men hellre det än en krash som jag ser det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...