Gå till innehåll

vad händer när man slutar med kolkälla?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vill väcka en fråga/fundering jag har.

Vad händer i ett akvarium som körts på kolkälla en längre tid, o sen slutar med de, låt oss säga ganska tvärt.

Min teori är att de kan vara skadligt att sluta med vodka, zeovit etc för snabbt...men har ingen praktiskt erfarenhet, så ni som har de, berätta!

teorin:

Vid bruk av kolkälla är de assimilation av nitrat som står för den främsta orsaken till nitrat o fosfat minskningen. Dvs det är inge denitrifikation i första hand, utan helt enkelt at bakterierna käkar upp nitraten o använder den till syntes av proteiner etc (nitraten bryts ner inne i bakterien till ammoniak först dock). Denitrifikationsbakterierna gör såklart en liten del i detta också, men avlastas ju en hel del av denna assimilation, varför jag tror denitrifikationen går på lägre varv i ett kolkälledrivet kar, än i ett kar där hela nitrateliminationen måste förlita sej på just denitrifikationen.

Samma gäller nog nitrifikationen i ett kolkälledrivet kar...dessa bakterier är nämligen inte heterotrofia, dvs ej kolkälleberoende...utan fixar sin egen kolkälla med hjälp av väte o koldioxid. Det är just därför dom bryter ner nitrit o ammoniak..resprodukten av den processen är vätejoner, som tillsammans med koldioxid bildar den kolkälla bakterien behöver.

Vid externt tillförd kolkälla behöver inte dessa bakterier jobba lika mkt, då kvövet istället konsumeras/assimileras av de heterotrofa bakterierna. de icke heterotrofa nitrifikationsbalkterierna borde då tillbakabildas.

vad vi då har är ett system med ganska outvecklad flora beträffande nitrifikation o denitrifikation, då vi mest förlitat oss på assimilation!

För er som inte orkat läsa allt, förlåt om de blev invecklat, så borde kontentan bli:

I ett kolkälledrivet kar tillbakabildas nitrifikations o dentrifikationsbakterier, så om man slutar tvört med kolkälla, borde de finnas stor risk för en nitrit o nitrattopp...likt nystartsfenomenet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns risker som du skriver med att både starta för snabbt och avsluta för snabbt. Ju högre nivåer man doserar desto större blir riskerna/skillnaderna.

Jag tror personligen att den största faran att avsluta för tvärt är att den stora mängd heterotrofa bakterier som finns nu saknar en energikälla. Finns det inget nitrat eller fosfat att tillgå pga att bakterierna konsumerat dessa så finns det en risk att stora mängder bakterier kommer att dö vilket kan resultera i farligt lågt 02 samt en ökning i no3 och po4. Detta kan då innebära akut syrebrist vilket kan slå ut ett kar och det är den största risken i min mening. Den här risken existerar även i kar med mycket lågt nitrat/fosfat och ökar som sagt vid ett abrupt avslut. En effektiv skummare kan delvis motverka det här.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns risker som du skriver med att både starta för snabbt och avsluta för snabbt. Ju högre nivåer man doserar desto större blir riskerna/skillnaderna.

Jag tror personligen att den största faran att avsluta för tvärt är att den stora mängd heterotrofa bakterier som finns nu saknar en energikälla. Finns det inget nitrat eller fosfat att tillgå pga att bakterierna konsumerat dessa så finns det en risk att stora mängder bakterier kommer att dö vilket kan resultera i farligt lågt 02 samt en ökning i no3 och po4. Detta kan då innebära akut syrebrist vilket kan slå ut ett kar och det är den största risken i min mening. Den här risken existerar även i kar med mycket lågt nitrat/fosfat och ökar som sagt vid ett abrupt avslut. En effektiv skummare kan delvis motverka det här.

Mvh Peter

precis..de tror jag du har helt rätt i...för tanken med kolkälla är ju att de från början är kolet som är begränsande, o ej nitrat o fosfat...annars hade ju inte kolkälla funkat så bra som de ju gör. Slutar man med kolkälla blir kolet på nytt begränsande..o dom heterotrofa bakterierna dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min åsikt är ni helt ute och cyklar.

Vad händer i ett akvarium som körts på kolkälla en längre tid, o sen slutar med de, låt oss säga ganska tvärt.

Det finns risker som du skriver med att både starta för snabbt och avsluta för snabbt. Ju högre nivåer man doserar desto större blir riskerna/skillnaderna.

Det händer inte så mycket i praktiken, man återgår till ett vanligt svensson-kar när man slutar med vodka. Jag slutade och började tvärt och i stora doser ett flertal gånger pga resor och glömska, men såg inga större förändringar på korallerna.

Vid kontinuerligt mycket höga vodkadoser börjar dock mjukisar se lite skrympliga ut och man ser vattnet börja bli lite disigt. Disigheten lägger sig dock över en natt. Men då snackar vi doser - i mitt 130 liters kar - på 3 ml vodka dagligen. Dock inga bieffekter upp till 2 ml vodka/dag.

Risken för OD är vidare mycket kraftigt överdriven när det gäller ett BB-kar. Sandbaljor uppför sig troligen annorlunda.

Jag tror personligen att den största faran att avsluta för tvärt är att den stora mängd heterotrofa bakterier som finns nu saknar en energikälla. Finns det inget nitrat eller fosfat att tillgå pga att bakterierna konsumerat dessa så finns det en risk att stora mängder bakterier kommer att dö vilket kan resultera i farligt lågt 02 samt en ökning i no3 och po4. Detta kan då innebära akut syrebrist vilket kan slå ut ett kar och det är den största risken i min mening. Den här risken existerar även i kar med mycket lågt nitrat/fosfat och ökar som sagt vid ett abrupt avslut. En effektiv skummare kan delvis motverka det här.

Detta är lite obegripligt för mig, förklara gärna som om jag vore ett barn:

Om man således slutar med vodkan så kommer det alltså inte att finnas någon nitrat eller fosfat men bakterierna kommer att dö, och när de dör uppkommer syrebrist? Trots att dessa döda bakterier slutat existera och slutat konsumera syre - såsom det varnas för hela tiden - så kommer det ändå uppkomma syrebrist?.. Och trots att skummaren skummat ut de döda bakterierna?...

Jag är dock helt med dig på att nitraten och fosfaten kommer att öka efterhand om man slutar med kolkällan och inte tillämpar andra reningsmetoder, det är ganska naturligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...