Gå till innehåll

Återbesök på zoomarknad 10/1-08


havre

Rekommenderade inlägg

För en tid sedan skrev jag om en zoomarknad i Stockholm som jag ansåg plågade fiskarna i sin saltvattensavdelning. Nu i veckan, närmare bestämt 10/1, gjorde jag ett återbesök för att se om det var en tillfällighet eller ej. Kan lugnt påstå att jag inte blev förvånad. Nu var kirurgerna bytta mot tryckare och rostratus. Räknade till 4-5 picassotryckare som alla gick i 40-50 liters kar, den största var ca 15 cm och den minsta, låg botten med huvudet i sanden, var ca 7 cm. Rostratusarna var 3 st och samtliga hade så mycket vita prickar att man trodde de skulle se ut sådär, två gick med en drakfisk som de smittat. I ett annat av de mindre karen såg jag 4 mandariner som delade burk och de var väl inte de friskaste fiskarna jag sett, bleka och orörliga. Dessutom är väl systemet knappt en måndag och det går redan mandariner där, till och med utan LS i sitt kar. Några kar bort gick 6 st watchman gobys tillsammans och delade på 40-50 liter, undra hur bra de kom överrens?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var nog ingen risk för att mandarinerna skulle orka bråka med varandra, såg inte ut som det i alla fall.

Innehavaren av fiskavdelningen är en person som jag inte vill tala med längre, har pratat med han förrut. Jag gjorde dock en anmälan til djurskyddsinspektören och tänkte följa upp med henne om hon varit på återbesök, för vid första inspektionen fann hon inga fel.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton själva får dementera eller bekräfta nedanstående uppgifter:

Har nämligen fått höra bakvägen att den berörda zoomarknaden försökte inhandla djur av Triton, men fick avslag på grund av de rådande förhållandena. Detta är viktigt att uppmärksamma för att samtidigt passa på och tacka Triton för att de visat stort ansvar för de djur vi har i vår hobby.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Moderator's upplysning:
mod.gifVi har haft en diskussion för ett par månader sedan om var gränsen går när det gäller att "hänga ut" en viss butik, och gränsen går här. Om ni har specifika problem men en butik, så ta upp det med butiken direkt eller med kommunen (vilket jag förstår redan är gjort i detta fall). Låt oss istället diskutera och informera rent generellt vilka betingelser som är bra för fiskar och levande djur, så kan vi alla se hur våra lokala butiker lever upp till de krav vi ställer på dem.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...