Gå till innehåll

En så lättskött burk som möjligt


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Har så smått börjat planera det lite större akvarium jag tänker skaffa när jag kommit till rätta i det nya landet med en permanent bostad. I likhet med den nanoburk jag beskrivit i en egen tråd vill jag att det skall kunna lämnas utan tillsyn (av mig själv) under flera veckor. Jag har ihärdigt studerat SG samt även den ganska omfattande litteratur jag köpt upp mig på och kommit fram till ungefär följande:

Akavariet skall vara av Jaubert typ då det verkar som om detta system klarar av att förse vattnet med de salter/spårämnen som behövs samt renar vattnet biologiskt.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17234&highlight=Jauberts

Akvariet skall ha skummare kopplad till ozon att användas vid behov (alt styras av en redox mätare)

Påfyllningsautomatiken skall kopplas via den typ av kalciumhydroxid behållare som jag beskrivit i nanotråden då kalkwasser verkar vara mycket bra.

Akvariet skall ha matningsautomatik av den typ där man fyller att fack för varje dag.

Eftersom jag tänker ha ett akvarium med stor yta men relativt litet djup vill jag kyla det med fläktar för att på så sätt öka avdunstningen.

Hög/mycket hög ljusintensitet där MHI kombineras med actinics T5or.

Ytavrinning som inte är kopplad till en extern sump (jag är hysteriskt rädd för översvämning) utan en intern dito som innehåller skummare, dubbla returpumpar och de media (ffa fosfatabsorption) som behövs

En bra clean-up crew bestående av snäckor, eremiter, sandvändade sjöstjärnor och en sjögurka.

Några få fiskar. Clowner, nån kirurg men inte mycket mer.

Makroalger. åtminstone en sten som dedikeras för sådant.

Vad tror ni om detta? Undrar varför inte Jaubertsystem är vanligare än de är? Såg att Stigigemla använt ett sådan i ett 3000 l(!) kar och att det fungerade utmärkt under 10 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att bygga ett kar som ska bli "lättskött" dvs det gäller att få ner underhållet till något enkelt. Det viktigaste med skötseln som jag kommit fram till är att förenkla vattenpåfyllning och vattenbyten, jag har dragit fram vatten och avlopp till akvariet samt planerar att bygga in saltblandartankar och osmosvattentankar i akvarie ställningen. Ska det vara lättskött så faller trädgårdslangar till badrummet och gröna vattentunnor på vardagsrumsgolvet bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att bygga ett kar som ska bli "lättskött" dvs det gäller att få ner underhållet till något enkelt. Det viktigaste med skötseln som jag kommit fram till är att förenkla vattenpåfyllning och vattenbyten, jag har dragit fram vatten och avlopp till akvariet samt planerar att bygga in saltblandartankar och osmosvattentankar i akvarie ställningen. Ska det vara lättskött så faller trädgårdslangar till badrummet och gröna vattentunnor på vardagsrumsgolvet bort.

Imponerande! Har du RO anläggningen vid akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...