Gå till innehåll

höja kh


Jenn

Rekommenderade inlägg

Hej! hur höjer man kh värdet? Måste jag köpa något medel eller finns det något annat sätt?

Läste i en annan tråd att om man hade cyano problem skulle man ha i reef evolution och höja kh värdet.Tacksam för svar. Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kh 8 Mg 6100 Ca 400 Ph 8.4. Det är väl ganska bra värden tror jag, åtminstonde godkänt va? men hur som helst igår kväll såg jag några cyano och blev livrädd. Visserligen är ju karet nystartat och enligt saltvattensguiden får man räkna med det. Vet inte om det var dumt men "lyfte" bort de "50 öres" stora fläckarna från sanden och tog bort "5 kr" stora fläckarna från en levandesten. Hur mycket bikarbonat ska man tillsätta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jennifer, ditt kar är tämligen nystartat skriver du och du har ett Kh på 8 vilket är helt ok, så jag råder dig att inte börja laborera genom att försöka höja det. Det finns ingen anledning.

Återkom gärna med det nya värdet på Mg, det du skrev stämmer inte.

Helt ok att plocka bort de fula algfläckarna du fått, låt dem inte sprida sig, stör dem varje dag om du har tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag har inte gjort något speciellt. Tar bara vanligt kranvatten och har i det salt som medföljde till red sea- coral pro salt. Har också använt reef evolution vid mina 30% vattenbyten varannan vecka och denitrol.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du har problem med saltmätaren och att ditt kar har litet hög salthalt. Ta med mätaren till någon träff i Stockholm så kan du kolla den mot en annan. Det är vanligt att vipparmsmätare visar fel. Om du har litet hög salthalt är det inget att oroa sig för så gör inget innan du kollat mätaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstår så är ditt kar bara 2 månader gammalt? Normalt så skall man inte behöva laborera allt för mycket med värden vid denna tidpunkten.

Föreslår att du (precis som Stig skriver) tar med dig lite vatten till din butik och be dem kolla salthalten med en refraktometer, därefter vet du hur mycket rätt eller fel dina hydrometers visar.

Ditt Mg är väl högt vänta någon/några veckor och mät igen, det borde sjunka, annars kan några vattenbyten få ned värdet. Men normalt skall du inte ha så högt efter 2 månader utan några tillsattser, trippelkolla salthalten innan du gör något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...