Gå till innehåll

Dör mina kalk alger? =(


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

Det är nog så att dom har dött. Det verkar som du råkat ut för brist på något eller några ämnen. Parametrar som jag tycker du bör kolla upp innan du kan få vidare hjälp är nivåerna på KH, kalcium, magnesium och eventuellt strontium.

För egen del vet jag att om jag slutar tillsätta strontium så går halten i botten och kalkalgerna dör efter en tid.

Kolla upp dina värden och posta dem här så kan säkert någon hjälpa dig med tips sen.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

som frågan lyder min bakruta har varit helt rosa av kalkalger men nu på en vecka så har halva bakrutan blivigt vit i stället är det som mina kalkalger dör?

ska försöka knäppa en hyffsad bild i morgon så man kan se vad jag menar!

tack i förhand /Marcus

ja..dom dör. Kolla magnesium..är sannolikt för lågt...sen behövs ju ett bra ca o Kh också..o Jod..för att kalkalager skall trivas

edit..o strontium, som skirvs ovan;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte använt den själv, men det verkar vara en bra början.

Men framförallt: Mät först och tillsätt sedan...

Du måste veta vad du har för värden innan du vet hur mycket du ska tillsätta och när du ska sluta tillsätta. Om du inte har alla tester och inte vill köpa alla så tycker jag att du åtminstånde ska mäta KH och Ca för att veta om du ska tillsätta och hur mycket. Annars famlar du helt i blindo. Och låta magnesium och strontium hänga med på ett hörn...

Sen tycker jag att du ska komplettera med jod oxå för det ingår inte i den tillsatsen.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...