Gå till innehåll

Hur man odlar/kläcker artemia??


Freddi

Rekommenderade inlägg

okej nu har mina artemia kläckts.. e typ en miljard stycken.. ska ja vänta tills imorrn med att börja ge föda åt dom???

ja kläckte dom i en vanlig glassbunke ingen luftpump eller cirkpump.. lätt som en plätt.. står på kanten av karet så som beskrevs tidigare..

ska tilläggas att ja just såg bäst före datum på burken.. eggen gick ut april 2005.. hehe.. verkar funka bra iaf..

det är JBL novo termia eggs.. vet ej om dom är skalade eller inte.. hur ser man det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju kul att det funkade bra för dig!!

Hur lång tid tog det och hade du något ljus på det under tiden??

okej nu har mina artemia kläckts.. e typ en miljard stycken.. ska ja vänta tills imorrn med att börja ge föda åt dom???

ja kläckte dom i en vanlig glassbunke ingen luftpump eller cirkpump.. lätt som en plätt.. står på kanten av karet så som beskrevs tidigare..

ska tilläggas att ja just såg bäst före datum på burken.. eggen gick ut april 2005.. hehe.. verkar funka bra iaf..

det är JBL novo termia eggs.. vet ej om dom är skalade eller inte.. hur ser man det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju kul att det funkade bra för dig!!

Hur lång tid tog det och hade du något ljus på det under tiden??

ja det tog 1 1/2 dygn.. ja ställde bara burken på akvariekanten å sen så användes bara ljuset från mh.n. den var igång som vanligt..

allså enkelt, ställ en burk med artemiaegg i på kanten, vänta en dag eller 2 sen så kläcks dom :) nu e frågan hur ja ska få dom å växa till sig lite innan ja matar fisk med dom..??

/P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill bara påpecka att man kan föda upp dom större (tar 2-3 v) mata dom då med spirulina och "trigga" dom med vitaminer 2-3dagar innan de fångas och släpps i karet. De blir då mycket näringsrika och bra. Ett sätt som jag använde för att få "omöjliga" fiskar att äta vid direktimport en gång i världen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...